Kdyby si Češi mohli vybrat, kde reklamu nechtějí, nesměla by jim do televize ani do schránek. Naopak prostor pro ni mají firmy v místě prodeje, kde vadí jen asi pětině Čechů. Ukazuje to nový průzkum Postoje české veřejnosti k reklamě agentury ppm factum, která se dotazovala tisícovky osob starších 15 let.

Přestože pocit přesycenosti klasickou reklamou se v posledních letech drží na podobné úrovni, ve srovnání se začátkem 90. let vzrostl prakticky u všech médií. Reklamy v komerčních televizích, které přerušují televizní pořady, vadí 86 procentům české populace. Jako naléhavý problém to dokonce vidí 57 procent lidí.

Reklama na internetu obtěžuje 51 procent Čechů a reklamou na sociálních sítích je přesyceno 36 procent lidí. Venkovní plakáty a billboardy vadí 46 procentům lidí v Česku.

Celkem 56 procent Čechů obtěžují letáky v poště, což potvrzuje i zvyšující se počet oznámení "nevhazovat reklamu" na poštovních schránkách, uvádí průzkum.

Přidejte ochutnávky

Největší prostor pro reklamu tedy stále zůstává přímo na místě prodeje. Například u ochutnávek si třetina populace dokonce přeje jejich navýšení.

"To, že informace z reklamy pomáhá při nákupním rozhodování, uvádí 44 procent populace, častěji jsou to ženy, mladší lidé, lidé s vyššími příjmy, obyvatelé menších měst a častí uživatelé internetu," uvádí prezidentka České marketingové společnosti Jitka Vysekalová. "Ve srovnání s minulým rokem se deklarovaná pomoc informací z reklamy téměř nezměnila, významněji poklesl pouze podíl respondentů, kteří tvrdí, že jim reklamy vůbec nepomáhají," dodává Vysekalová.

Lidem podle průzkumu stále vadí, že reklama manipuluje s lidmi a podporuje konzum. Zároveň ji ale vnímají jako součást moderního života a uznávají její nezbytnost pro tržní ekonomiku a existenci médií.

Česká veřejnost je také obecně tolerantní v postoji k sexualitě a erotickým motivům v reklamě. "Krajní postoje, vyžadující zákaz takové reklamy, zaujímá jen osm procent dotázaných. Po celou dobu našeho výzkumu nepřekročil tento postoj 10 procent. Část populace vyjadřuje negativní postoj k takovým reklamám, ale nevyžaduje jejich zákaz," uvádí Vysekalová.