Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) žádá německou automobilku Volkswagen, aby ve Spojených státech vyráběla elektrické vozy a vynahradila tím obcházení emisních testů u naftových vozů. Napsal to německý nedělník Welt am Sonntag. Volkswagen od zářijového propuknutí skandálu s emisemi jedná s americkými úřady o tom, jak aféru vyřešit.

EPA podle listu, který neudal žádné zdroje, žádá Volkswagen, aby vyráběl elektromobily ve svém závodě v Chattanooze a aby přispěl i k budování sítě dobíjecích stanic. Ze zprávy není jasné, zda má jít o nové modely, nebo o rozšíření dosavadní nabídky vozů s čistě elektrickými nebo hybridními motory.

"Jednání s EPA pokračují a jejich obsah ani stav nekomentujeme," řekl mluvčí Volkswagenu agentuře Reuters. Také EPA zprávu odmítla komentovat.

Právě EPA přitom loni v září obvinila Volkswagen, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 000 vozů.

%insert_attachment[59500830] priloha.html%

Volkswagen již dříve nabídl majitelům problémových aut ve Spojených státech dárkový balíček obsahující platební karty v hodnotě 1000 dolarů (zhruba 24 000 korun), aby získal zpět jejich důvěru.

Firma počátkem února sdělila, že nabídne americkým majitelům těchto vozů dosud nespecifikované velkorysé odškodnění.

Souhlas amerických úřadů s úpravou vozidel se zatím automobilce získat nepodařilo, a firma tak nemůže v USA prodávat nové modely naftových vozů. Americká vláda navíc v lednu na Volkswagen podala kvůli obcházení emisních testů civilní žalobu.

Prezident Barack Obama v roce 2008 před svým nástupem do funkce a poté v roce 2011 vytyčil cíl doslat na americké silnice do roku 2015 milion elektrických vozů z celkového počtu kolem 250 milionů osobních, užitkových a nákladních aut. Žádný elektrický boom se ale nekonal a dosud se v USA prodalo pouze zhruba 400 000 kusů plně elektrických vozů.

Ministr energetiky Ernest Moniz v lednu připustil, že cíle milionu elektromobilů se vzhledem k nedávnému propadu cen benzinu nepodaří dosáhnout ani do roku 2020. Loni prodej těchto vozů klesl o šest procent, třebaže automobilky nabízejí s vládní podporou a často s hlubokými slevami zhruba 30 jejich modelů.