Češi platí méně za lékaře, nejezdí už tolik do Tuniska a nedávají si krájenou šunku jako předkrm. Naopak více domácností než dřív si kupuje pstruha. Vidí to tak Český statistický úřad (ČSÚ), který provedl změny ve spotřebním koši, podle něhož počítá inflaci.

Z tisícovky položek, které pomyslný nákupně-výdajový košík českých domácností obsahuje, zmizely poplatky za návštěvu u lékaře či zubaře a za pobyt v nemocnici, jelikož je současná vládní koalice zrušila. Statistici vyřadili i zájezd do Tuniska a krájenou šunku jako předkrm – v obou případech je důvodem nižší poptávka, takže domácnosti jako celek utrácejí za tyto položky menší část svých příjmů než v minulosti.

Spotřební koš používají statistici pro výpočet inflace. Průběžně jej upravují, protože se snaží zohledňovat nejen měnící se zvyky a priority spotřebitelů, ale také technologické novinky. V roce 2014 tak například ze spotřebního koše vyřadili osobní počítač či digitální kameru a naopak do něj zařadili tablet.

Kromě změny samotných položek mohou statistici upravovat také váhu jednotlivého zboží a služeb v koši. Ta ukazuje, jak velkou část svých příjmů lidé za tyto položky utrácejí. Například na bydlení tak letos jde v průměru 25,1 procenta výdajů českých domácností.

Od počátku letošního roku má přitom bydlení menší váhu. Z celkových 1000 bodů na tuto kategorii připadá 251 bodů, zatímco dříve to bylo téměř 266 bodů. Naopak potraviny se do výpočtu inflace nyní promítají více – jejich váha vzrostla z 15,5 na 16,3 procenta. Tento krok může znít nelogicky, protože potraviny v lednu podle ČSÚ mírně zlevnily, zatímco bydlení meziročně zdražilo – takže by se jejich váhy měly změnit přesně opačně. "Váhy se ale sestavují na základě dat z roku 2014 a tehdy potraviny zdražily o dvě procenta a bydlení díky elektřině zlevnilo o 1,4 procenta," vysvětluje ekonom společnosti Deloitte David Marek.

Zvýšení váhy některé položky jednoduše znamená, že za ni domácnosti dávají větší část svého rozpočtu než dříve. "To může být způsobeno buď zvýšením nakupovaného množství, nebo růstem ceny," říká Marek.

Nejvíce se podle něj zvýšila váha nájemného (navzdory poklesu bydlení jako celku), levnějších značek cigaret jako Viceroy či Red&White a pohonných hmot. "Naopak klesl podíl dražších cigaret jako Marlboro, obědů v závodních jídelnách či truhlářských prací," dodává.