Díky výraznému oživení ekonomiky se do pohybu dávají i samotní zaměstnanci. Po letech škrtů se přestali bát uvažovat o změně práce. V Česku přibývá volných míst, klesá míra nezaměstnanosti a postupně rostou mzdy, protože řada firem musí o schopné lidi bojovat.

Podle průzkumu společnosti Hays Czech Republic mezi 1500 zaměstnanci by mohlo letos změnit místo až 77 procent lidí. Tedy přesněji: v plánu už to má 37 procent zaměstnanců, ale dalších 40 procent to nevylučuje, naskytne-li se dobrá příležitost.

Jako nejčastější důvod zmiňují vyšší výdělek - kvůli němu zvažuje změnu práce 69 procent lidí. S tím, že by dostali přidáno v současné práci, nepočítá třetina oslovených. Další třetina si chce zkusit o vyšší mzdu ještě říci.

Kariérní postup zmiňuje jako důvod změny 62 procent zaměstnanců. A polovina jich chce navíc dělat něco zajímavějšího (každý účastník průzkumu mohl uvést více důvodů, proto jejich součet nedává 100 procent). Jen kvůli vyšší prestiži případného nového zaměstnavatele by podalo výpověď 11 procent lidí.

Mzdy jdou nahoru, ale pomalu

Některé podniky už na změnu nálady zaměstnanců reagují. Podle průzkumu Hays letos zvýšilo nebo zvýší mzdy 36 procent tuzemských firem. Dalších 39 procent pak přidá jen některým vybraným lidem, dalších 21 procent pouze těm, kteří si to vyjednají. Zbytek žádné změny neplánuje.

Zvyšování mezd ale - i přes výrazný nárůst volných míst a obtížnosti obsadit pozice, kde je vyžadována specifická znalost či zkušenost - zatím není výrazné, uvádí průzkum společnosti Hays.

Patrné je to i z reakcí firem - s výjimkou průmyslových podniků letos vzrostly mzdy obvykle o méně než pět procent, jinde zaměstnanci dostali přidáno až po nátlaku odborářů. Řada společností, například T-Mobile nebo Česká spořitelna, plánuje zvýšit mzdy jen někomu - podle výkonu.

Místo stravenek chtějí flexibilitu

Průzkum ukázal, že pracovníci a firmy mají rozdílný pohled na některé poskytované benefity.

Zaměstnavatelé se stále drží hlavně stravenek - téměř všechny (96 procent) z 400 oslovených podniků je buď nabízí, nebo plánují zavést. Čtyři z pěti firem poskytují zaměstnancům mobilní telefon (případně to mají v plánu) a tři ze čtyř dovolenou navíc.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

S dodatečnou dovolenou firmy u zaměstnanců "bodují", protože tento benefit považuje za důležitý 73 procent lidí. O mobil a příspěvek na stravování jich ale stojí jen zhruba polovina.

Místo toho lidé jednoznačně preferují volnou pracovní dobu - tu by ocenilo 73 procent zaměstnanců. O možnost práce z domova (home office) pak má zájem 66 procent osob. Průzkum také ukázal, že přibližně tři z pěti zaměstnanců vítají další vzdělávání, odborné a jazykové kurzy.

Jak se liší představa zaměstnanců a firem:

Benefit Kolik zaměstnanců jej považuje za důležitý Kolik firem jej poskytuje nebo plánuje zavést
Příspěvek na stravování 52 % 96 %
Mobilní telefon 55 % 79 %
Dovolená navíc 73 % 75 %
Firemní akce 21 % 73 %
Jazykové kurzy 58 % 73 %
Příspěvek na penzijní/životní pojištění 42 % 69 %
Další vzdělávání / odborné kurzy 59 % 64 %
Občerstvení na pracovišti 34 % 60 %
Zdravotní volno (sick days) 61 % 49 %
Služební automobil 56 % 49 %
Příspěvek na sport 32 % 33 %
Věrnostní program 35 % 32 %
Nadstandardní lékařská péče 26 % 24 %
Příspěvek na kulturu 24 % 24 %
Příspěvek na dovolenou 21 % 15 %
Příspěvek na MHD 24 % 12 %
Kancelář přístupná domácím zvířatům 11 % 7 %
Firemní školka 24 % 3 %
Flexibilní pracovní doba 73 % data nejsou k dispozici
Home office 66 % data nejsou k dispozici


Rozšířit dosavadní benefity se letos chystá 18 procent firem. Častěji chtějí spíše "upravit současnou nabídku" tak, aby lidem víc vyhovovala - to má v plánu 42 procent zaměstnavatelů. Zbylých 40 procent podniků s žádnými změnami nepočítá.

Zájem je hlavně o techniky

"S dalším očekávaným oživením v poptávce firem od jara je velmi pravděpodobné, že se situace na pracovním trhu z pohledu zaměstnavatelů ještě o něco více vyostří. Lidé si budou moci zřejmě čím dál více vybírat z nabízených pozic i nástupních podmínek," říká Tomáš Dombrovský, analytik společnosti LMC, která provozuje portál Jobs.cz a Práce.cz.

Největší boj bude podle něj o všechny s náročnou technickou kvalifikací, například programátory, IT analytiky, konstruktéry, strojní inženýry nebo elektroinženýry.