O luxusní hodinky ze Švýcarska je ve světě stále menší zájem. V roce 2015 se náramkových hodinek, jako jsou například značky Omega nebo TAG Heuer, prodalo přes 28 milionů kusů, což je o 1,6 procenta méně než před rokem. Hlavním důvodem je rostoucí konkurence chytrých hodinek. Těch se loni celosvětově prodalo zhruba 18 milionů, z toho dvě třetiny od Applu.

Klesl i samotný vývoz hodinek z alpské země, a to meziročně o 3,3 procenta na 21,5 miliardy švýcarských franků (528,9 miliardy korun). Stalo se tak poprvé za posledních šest let. Údaje zveřejnil Svaz švýcarského hodinářského průmyslu

I přes pokles byla loňská celková hodnota exportu třetí nejvyšší v historii. Zdaleka nejvýraznější propad totiž zaznamenal segment levnějších hodinek v ceně od 200 do 500 franků (zhruba 5000 až 12 300 korun). Vývoz v této cenové kategorii se snížil o více než 14 procent.

"Hodinky v cenovém segmentu mezi 200 a 500 franky vždy čelily velké konkurenci, především od módních značek," řekl agentuře Bloomberg Patrik Schwendimann, analytik curyšské banky Zürcher Kantonalbank.

I rok 2016 bude těžký

Za klesající poptávku mohou kromě chytrých hodinek i listopadové teroristické útoky v Paříži, po kterých výrazně ubylo turistů, nebo propad akciových trhů. Situaci exportérům ztěžuje i silný frank.

A zdá se, že situace se příliš nezlepší. "Očekáváme, že i rok 2016 bude velmi těžký," uvedl pro Bloomberg Vincent Perriard, šéf společnosti HYT vyrábějící luxusní hodinky. Ekonomický útlum na asijském kontinentu, který je pro švýcarské firmy hlavním trhem, vedl ke změně spotřebního chování zákazníků. "Bohatí si nyní místo dvou kusů hodinek koupí jen jeden," říká Marc Gaudreault ze společnosti Parmigiani Fleurier, jejíž hodinky stojí průměrně 30 tisíc franků (738 tisíc korun).

Nová situace nutí firmy z tradičního švýcarského odvětví ke změně obchodní politiky. Některé, jako například rodinný podnik H. Moser & Cie, hledají potenciální zákazníky na nových trzích. Moser se zaměřil na města jako Chicago nebo Miami, která jsou významnými turistickými cíli ve Spojených státech.

Společnost Omega, spadající pod Swatch Group, se pro změnu snaží cílit na mladší klientelu. V loňském roce vsadila na herce Eddieho Redmayna. Držitel filmového Oscara, kterému je pouze 33 let, se stal novým ambasadorem značky, již dosud reprezentovali představitelé starší herecké generace - George Clooney, Daniel Craig či Nicole Kidmanová.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Nejdůležitějším faktorem však pro spotřebitele nadále zůstává cena. Firma Greubel Forsey, jejíž hodinky stojí v průměru kolem 480 tisíc franků (11,8 milionu), proto nedávno představila méně nákladný model hodinek za 150 tisíc franků. I tak však zůstávají v porovnání s chytrými hodinkami podstatně dražší.

"Apple Watch, Google Watch i ostatní chytré hodinky - 99 procent z nich se prodává za méně než 500 dolarů," říká Jerome Lambert, šéf značky Montblanc. S takto nasazenou cenou se podle něj jen těžko vyrábějí "luxusní" chytré hodinky. Přesto například výrobce TAG Heuer nedávno představil model Connected Watch, chytré hodinky za 1500 dolarů.

Největším trhem pro švýcarské hodinky zůstává nadále Hongkong, přestože vývoz do tohoto státu se loni propadl o pětinu. Na druhém místě jsou Spojené státy následované Čínou.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru