New Orleans dal světu jazz, karnevaly a teď i jednoho z nejsledovanějších tenoristů Bryana Hymela. Ten v neděli zazpívá v pražském Obecním domě se svojí manželkou, řeckou sopranistkou Irini Kyriakidou.

Hymel znovu stane na pódiu s orchestrem PKF − Prague Philharmonia, s nímž natočil své poslední album Héroïque a který jej před rokem doprovodil v Ománu. "Orchestr jsem před nahráváním neznal, ale udivilo mě, jak dobře interpretuje náročné skladby," vysvětluje Hymel.

Letos šestatřicetiletý pěvec v New Orleansu vyrůstal s představou, že se stane příštím Louisem Armstrongem. Brzy ale pochopil, že jeho síla spočívá v hlasu.

"Hra na trumpetu ovšem rozvinula moji pěveckou techniku. Vždy je pro pěvce dobré pochopit harmonii, frázování či dynamiku z pohledu hudebníka," říká.

O Hymelově hlasu se píše, že je "mužný" nebo "zemitý" a zvlášť uchvacující ve výškách. "Všichni pěvci usilují, aby byl jejich hlas kvalitní ve všech polohách, proto tenoristé často pracují na vysokém rejstříku. Mně ale vždy šel. A vždy jsem víc pracoval na hlubších notách," tvrdí.

Hymel se prosadil jednou z nejobtížnějších operních rolí: v londýnské Covent Garden roku 2012 zaskočil za Jonase Kaufmanna a brilantně zazpíval Aenea v Berliozově šestihodinové opeře s pěti dějstvími Trójané. Tam jeho postava měla nejtěžší výstupy až v posledních dvou dějstvích. Výjimečné podání role Hymel pár měsíců nato potvrdil v newyorské Metropolitní opeře.

Na to vše přirozeně navazuje nahrávka francouzských operních árií Héroïque, kde Hymel zpívá devatenáct vysokých C. "Klíčové je nejen dosáhnout na vysoké noty, ale nezničit si jimi hlas pro něžnější okamžiky," vysvětluje.

V Praze bude se svojí ženou zpívat také Pucciniho, Mascagniho nebo Dvořáka. "Chtěli jsme, aby byl program pestrý," říká Hymel, který si například árii z Bohémy vybral proto, že právě v této opeře účinkoval v Met. "A Carmen jsme s manželkou zpívali minulou sezonu doma v New Orleansu," dodává.