České dráhy zatím nezaplatí Škodě Transportation inflační doplatek 628 milionů korun za prohranou arbitráž týkající se dodávek 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. V pátek to řekl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Dráhy nyní zvažují více možností, ve hře je například další jednání se Škodou o snížení uvedené částky. 

"Ano, mohu potvrdit, že doplatek zatím nebyl uhrazen. Stále ale platí naše prohlášení, že jsme ochotni s Českými drahami jednat o vstřícných krocích," řekla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Rozhodnutí o platbě vychází z loňského verdiktu rozhodčího soudu, který ale ČD a ministerstvo dopravy zpochybňují. Jeho platnost už dopravce rovněž napadl u běžného soudu.

Vyřešení tohoto soudního sporu je ale podle Krtka otázka několika let. ČD už Škodě zaplatily 468 milionů z celkové požadované více než miliardy korun. Tato částka byla podle Krtka exekučně vymahatelná, zatímco doplatek zatím vymahatelný není. O tom, jestli ČD v současné situaci uvedené peníze doplatit musí, má společnost několik právních posudků, které ale mají rozdílné vyznění.

Objednané lokomotivy měl dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Škoda se na arbitrážní soud obrátila s požadavkem doplatku kupní ceny, kterou jim ČD nezaplatily, dráhy se naopak dožadovaly zhruba miliardy korun pokuty za pozdní dodávku strojů. Tu Škoda Transportation obhajuje změnou předpisů v průběhu vývoje lokomotiv, kvůli které bylo nutné rozpracované stroje kompletně předělat.

Lokomotivy tuzemského výrobce tak zatím nemohou  jezdit na plánované lince z Prahy do německého Hamburku. Nemají dosud potvrzení od správce německých kolejí DB Netz na provoz rychlostí 200 kilometrů za hodinu. V současnosti s nimi ČD mohou na německém území jet maximálně 120kilometrovou rychlostí, což ale neumožňuje plnit jízdní řád. Dopravce proto vlaky vypravuje se staršími typy lokomotiv, které ale v Drážďanech přepřahají za německé stroje. Podle smlouvy s Deutsche Bahn musí ČD vlastní rychlostní lokomotivy na trať nasadit nejpozději na přelomu let 2017/2018.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru