Japonská automobilka Toyota Motor ve třetím čtvrtletí svého finančního roku zvýšila čistý zisk téměř o pět procent na 627,9 miliardy jenů (129,7 miliardy korun). K lepšímu výsledku jí pomohl slabší kurz japonské měny a snižování nákladů. Automobilka, která je jedničkou na světovém automobilovém trhu, v pátek také zvýšila odhad čistého zisku za celý rok.

Tržby za tři měsíce do konce prosince stouply o dvě procenta na 7,34 bilionu jenů (1,52 bilionu korun). Provozní zisk za stejné období ale klesl o 5,3 procenta na 722,3 miliardy jenů, a zaostal tak za očekáváním. Analytici v anketě agentury Reuters jej odhadovali na 780 miliard jenů.

Toyota již v lednu oznámila, že jí celosvětový odbyt v uplynulém kalendářním roce klesl o 0,8 procenta na 10,151 milionu vozů. Firma si ale udržela vedoucí pozici na světovém automobilovém trhu před německým koncernem Volkswagen, který se potýká se skandálem kolem manipulace s měřením emisí, a před americkým rivalem General Motors.

Během tří měsíců do konce prosince Toyotě stoupl prodej vozidel v Severní Americe. V Japonsku, v Evropě a v Asii jí ale odbyt klesl.

Automobilka v pátek navzdory tomu mírně zvýšila odhad čistého zisku za celý finanční rok na 2,27 bilionu jenů (zhruba 469 miliard korun). Dosud očekávala zisk 2,25 bilionu jenů.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

S vyšším ziskem počítá i přes blížící se šestidenní odstávku výroby v Japonsku. Výroba se ve všech jejích japonských továrnách pro montáž automobilů zastaví v pondělí 8. února a potrvá do neděle. Důvodem tohoto opatření je nedostatek oceli po explozi v ocelárně Aichi Steel. Obchodní společnost Toyota Tsusho Corporation varovala, že přerušení výroby by mohlo být srovnatelné s katastrofálním zemětřesením v Japonsku a následnou vlnou tsunami před téměř pěti lety.

Výhled celoročního provozního zisku nechal výrobce hybridů Prius či luxusních vozidel Lexus beze změny na 2,8 bilionu jenů. Podle Tecuji Otakeho z managementu skupiny se v této prognóze odrážejí příznivé faktory, jako je slabší kurz jenu a nižší náklady, ale také nepříznivé vlivy, třeba předpokládané vyšší výdaje na prodej aut.

Analytici v průzkumu agentury Bloomberg přesto očekávají, že provozní zisk Toyoty za celý finanční rok do konce března stoupne na 3,07 bilionu jenů. Toyota by se tak stala první japonskou společností, jejíž celoroční provozní zisk přesáhl hranici tří bilionů jenů.