Produktivita v ekonomice Spojených států na konci loňského roku klesla nejhlouběji za téměř dva roky. Čtvrtletní propad završil pátý rok velmi slabého růstu ukazatele, který měří efektivnost práce zaměstnanců a je klíčovou podmínkou zdravého zvyšování mezd a celkové životní úrovně. Vyplývá to z čtvrtečních údajů ministerstva práce USA.

Produktivita, která se měří produkcí zaměstnance na hodinu práce, klesla ve čtvrtém čtvrtletí v celoročním přepočtu o tři procenta. Za celý loňský rok se zvýšila jen o 0,6 procenta po přírůstku o 0,7 procenta v roce 2014. Rostoucí produktivita umožňuje podnikům platit vyšší mzdy bez zvyšování cen produkce.

Produktivita v USA zrychlila růst v desetiletí od roku 1995, kdy se v tom podle ekonomů odráželo všeobecné zavádění počítačových technologií. V posledních letech ale tento ukazatel roste podstatně pod průměrem 2,1 procenta posledních 67 let.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Někteří ekonomové to označují za důsledek poklesu podnikatelských investic po poslední ekonomické recesi a za vlády prezidenta Baracka Obamy. Jiní se obávají, že největší světová ekonomika už možná uvázla v dlouhém období slabého hospodářského růstu.

Americká ekonomika v předešlých dvou letech rostla o 2,4 procenta a v letošním roce podle poslední prognózy Rozpočtového úřadu Kongresu (CBO) poroste o 2,7 procenta. V dalších letech ale bude ekonomika zpomalovat a v období 2018–2020 bude její průměrný roční růst činit dvě procenta; to bude o polovinu méně než tříprocentní roční průměr z minulých desetiletí.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru