Prověřování obchodních partnerů je již v dnešní době pro zodpovědné firmy i živnostníky samozřejmostí. Rozpoznat spolehlivé obchodní partnery od těch nepoctivých je totiž na první pohled složité a chyby v jejich hodnocení mohou způsobit firmě vážné, někdy až fatální problémy. Každému podnikatelskému riziku je však možné s určitou mírou úspěšnosti předcházet.

Někdy odhalíme rizikovou společnost už po jejím letmém prozkoumání, jindy je situace složitější a naše rozhodování těžší. Podívejme se proto na několik věcí, které bychom měli mít při rozhodování, zda se s potenciálním obchodním partnerem pustit do spolupráce, na paměti.

Veřejné rejstříky částečně napoví

První věc, na kterou bychom se měli zaměřit, je transparentnost našeho potenciálního či současného obchodního partnera. Základními adresami jsou v tomto ohledu Administrativní registr ekonomických subjektů (ARES, http://wwwinfo.mfcr.cz/ares), který obsahuje základní informace z několika různých zdrojů, a Veřejný (dříve Obchodní) rejstřík se Sbírkou listin (www.or.justice.cz), kde mají společnosti za zákona povinnost zveřejňovat své účetní závěrky.

To, zda zkoumaný subjekt zveřejňuje své výkazy, případně jakým způsobem, nám může hodně napovědět o tom, jestli je uvnitř společnosti vše v pořádku. Pokud firma své výkazy pravidelně zveřejňuje, můžeme se z nich dozvědět užitečná "tvrdá" data o její ekonomické kondici. Mezi důležité informace o hospodaření firem patří zejména ty informace, které ukazují, jestli sledované společnosti rostly tržby a zisk anebo naopak, jak má vysoké úvěry, jak rychle splácí své závazky a kolik peněz má na účtech.

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Ke klíčovým ukazatelům patří také údaje o celkové likviditě firem. Velmi zjednodušené takzvané "zlaté bilanční pravidlo" říká, že hodnota celkové likvidity (poměr krátkodobých oběžných aktiv a krátkodobých závazků a úvěrů) má být vyšší než 1.

Podle dalšího pravidla používaného při hodnocení finanční situace firem nesmí být zadluženost sledované firmy vyšší než 100 procent. Jednoduše proto, že v takovém případě společnosti nepatří vůbec nic. Dále je nutné sledovat rentabilitu firmy a to i z dlouhodobějšího hlediska, stejně jako dobu splatnosti krátkodobých závazků. Doba splatnosti krátkodobých závazků by přitom neměla být vyšší než 2 až 3 měsíce (60 – 90 dnů), i to je však poměrně dlouhá doba.

Firmy nezveřejňující závěrky krachují častěji

Ostražití bychom měli být, pokud zjistíme, že společnost své výkazy ve Sbírce listin nezveřejňuje. A to nejen v případě, že výsledky svého hospodaření nikdy nezveřejňovala, ale také v případě, že s jejich zveřejňováním náhle přestala.

Podle analýzy portálu www.informaceofirmach.cz se totiž u společností, které nezveřejňují výsledky svého hospodaření, zvyšuje riziko jejich budoucího úpadku. Fakt, že náš potenciální obchodní partner nezveřejňuje výsledky svého hospodaření, ještě sám o sobě není důvodem pro to, abychom s ním odmítli navázat spolupráci. Ovšem určitě je důvodem pro zvýšenou obezřetnost a hlubší prověření společnosti, jejích obchodních vazeb a aktivit jejích představitelů.

Mezi důležité informační zdroje patří v tomto případě třeba dlužnické databáze, z nichž největší váhu mají informace o dluzích vůči zdravotním pojišťovnám. Společnosti se totiž přirozeně snaží platit nejprve pohledávky vůči státu a teprve ve druhém sledu pamatují na obchodní partnery.

Dluhy na zdravotním pojištění se jim přitom mohou velmi prodražit. Pokud tedy dluží zde, zvyšuje se pravděpodobnost, že s jejich hospodařením není něco v pořádku. Zajímavé a důležité jsou také informace o nespolehlivých plátcích DPH (http://adisreg.mfcr.czwww.daneelektronicky.cz), o exekucích na obchodní podíl nebo o zástavních právech (oboje ve Veřejném rejstříku).

V neposlední řadě jsou klíčové také informace z Insolvenčního rejstříku (https://isir.justice.cz). To vše za předpokladu, že subjekt má nějakou historii podnikání a už se někdy do potíží dostal. Je poměrně snadné získat informace o nesolidních partnerech a obchodům s nimi se vyhnout. Co když ale potenciální obchodní partner nemá žádný z těchto nebo některý z dalších typů negativních záznamů?

Za každou společností jsou lidé a tito lidé mají nějakou minulost. Je tedy třeba sledovat jejich minulost podnikatelskou, kterou lze zase zjistit ve zmíněných rejstřících. Můžeme začít od zjišťování toho, zda jsou subjekty, ve kterých majitelé či jednatelé společnosti v minulosti působili, transparentní. Budeme pokračovat zjištěním, zda mají "záznamy" v dlužnických databázích, najdeme si o nich případné záznamy v Insolvenčním rejstříku a podobně.

Zbývá vám ještě 30 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se