Největší tuzemský prodejce hudebních nosičů Bontonland zaznamenal v loňském roce prodej téměř 30 tisíc vinylových desek. Znamená to meziroční nárůst o 50 procent. Trend postupného zvyšování prodejů vinylových desek je na hudebním trhu viditelný už několik let. Za společnost Bontonland o tom informovala Šárka Kuželová.

"Jedná se pouze o nově vydávané vinylové desky, v žádném případě nejde o bazarový prodej," uvedl majitel společnosti Lešek Wronka.

Firma Bontonland, která v současné době provozuje 15 kamenných prodejen a internetový obchod, zaznamenala i zvýšení prodeje CD o dvě procenta. Naopak trvá pokles prodejů DVD a Blue-ray nosičů, který proti roku 2014 klesl přibližně o 15 procent.

Z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) vyplývá, že zájem o digitální prodej hudby a vinylové desky v posledních letech roste u prodejců v celé České republice, mezi které patří například pražský obchod Radost FX, prodejna Supraphonu a další kamenné i internetové obchody. Příjmy z prodeje nahrávek členských firem Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) se v roce 2014 podle ČSÚ meziročně zvýšily o sedm procent na 283 milionů korun, údaj zahrnuje fyzické i digitální prodeje. Samotné digitální prodeje vyskočily v porovnání s rokem 2013 o 46 procent a jejich podíl na celkových prodejích tvoří 36 procent.

Vydavatelé hudebních nahrávek se v nízkých nákladech vrací k "černým" deskám, přestože se z pohledu trhu jedná o okrajovou záležitost. Zatímco jejich prodej v minulých letech statistiky vůbec neregistrovaly, za rok 2014 již zaznamenaly prodej 36 tisíc vinylových nahrávek. Příznivci "elpíček" oceňují jejich "nesterilní" zvuk a velkou plochu obalu, která umožňuje kvalitní grafické ztvárnění. "Je za tím i určitý návrat ke klasickému rituálu vkládání desky do gramofonu, který navozuje více romantiky než streamování nebo přehrávání na smartphonu," podotkl Wronka.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Ke konci loňského roku na vinylu vyšel například výběr hitů skupiny Kabát Suma Sumárum, kompilace Poločas skupiny Kryštof, novinkové album Fiat Lux kapely Stromboli, výběr Karla Plíhala Skříň s beduíny, studiová novinka Sex or Sport? Never! skupiny Monkey Business nebo dvě dlouhohrající desky s výběrem písní Petra Hapky napsaných ve spolupráci s textařem Michalem Horáčkem.

Problémem vinylů je jejich vysoká cena, která se pohybuje kolem 500 korun.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru