Prodej automobilů v Číně v loňském roce dál zpomalil, v posledním čtvrtletí roku ale obnovil dvouciferná tempa. Největší automobilový trh světa loni rostl o 4,7 procenta na 24,6 milionu vozů po tempu 6,9 procenta v roce 2014, sdělilo v úterý Čínské sdružení automobilových výrobců.

V samotném prosinci vzrostl prodej automobilů v meziročním srovnání o 15,4 procenta na 2,8 milionu, uvedlo sdružení podle agentury Reuters. Čínský trh loni až do září rostl velmi slabě a silný vzestup obnovil v říjnu po snížení daně z obratu na nákupy menších vozů.

Čínský svaz osobních automobilů předtím odhadl, že prodej osobních vozů se loni zvýšil o 8,5 procenta. V prosinci podle svazu odbyt posílil o 16,9 procenta na 2,36 milionu.

Čínská vláda od 1. října snížila u vozů s objemem motoru do 1,6 litru daň z obratu o polovinu na pět procent. Podíl těchto vozů na čínském automobilovém trhu dosahuje téměř 70 procent. Snížení daně platí do konce tohoto roku.

Sdružení automobilových výrobců minulý měsíc předpovědělo, že letos by se tempo prodeje na čínském trhu mělo zvýšit na 5,7 procenta. Čína v roce 2009 díky silnému růstu odbytu vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa.

Předloni růst prodeje automobilů v Číně prudce zpomalil z dosavadních dvouciferných temp. Útlum automobilového trhu byl jedním z důsledků oslabení růstu čínské ekonomiky pod sedm procent, tedy na nejpomalejší tempo za 25 let. Loni k podkopání prodeje přispěly propady na domácím akciovém trhu.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru