Za úspěchy společnosti Symbio stojí kreativní a týmová atmosféra. Cítíte ji ve firmě na každém kroku. Nad tím, jak o tyto křehké hodnoty nepřijít a jak je dál podporovat, ve firmě hodně přemýšlejí. Zaměstnanci i vedení firmy.

Úspěchy přináší volnost podepřená zodpovědností

"Vztahy jsou u nás opravdu na prvním místě. Hravost, práce s detailem a prostor pro kreativitu a experimentování jsou východiska, na kterých naše firma vznikla a funguje. Ostatně bez toho bychom se v našem oboru nemohli vůbec dál posouvat," říká Libor Šimon, jeden ze dvou spolumajitelů Symbia.

"Teprve po pár letech mi došlo, že řídím několik desítek lidí a mám za ně velkou odpovědnost," vzpomíná Šimon. Tvrdí, že cílem jeho podnikání není úspěch, ale cesta. Práci jako společnou cestu, na níž dávají průchod své kreativitě a fantazii, vyznávají jako své motto i zaměstnanci firmy. V průběhu existence Symbia na sebe Libor Šimon vzal i veškerou personální práci.

"Baví mě přemýšlet, jak to udělat, aby se lidé ve firmě cítili šťastní, aby svou práci vnímali jako samostatní podnikatelé, kteří za práci a její výsledek ručí, nesou odpovědnost," říká o personalistice Šimon. "Jsem u výběru nových lidí, znám ve firmě každého, diskutujeme spolu, co koho motivuje, kdy a proč se cítí v práci naplněný. Potvrzuje se mi, že lidé se tu cítí dobře, když mohou uplatnit svůj talent, své nápady, dělat na něčem, co má pro ně smysl. Motivace tak vychází zevnitř jejich osobnosti, nepotřebují žádné vnější impulzy, jsou v tom, co dělají, věrohodní, uspokojuje je to," říká Šimon.

Vychází nové číslo

Letos poslední, prosincové, číslo magazínu Moderní řízení vychází přímo pod stromeček. Na stáncích, v poštovních schránkách nebo ve vašem tabletu ho naleznete ve středu 23. prosince. Věnuje se tématu engagementu. 

  • Angažovanost a leadership: dvě strany jedné mince
  • Hlavním benefitem je možnost něco ve firmě měnit 
  • Strategický management: Ochrana obchodních informací
  • Rozhovor se Zdeňkem Švandou, výkonným ředitelem společnosti Technical Consulting Group: Energetický audit by měl přispět ke snížení firemních náklad
  • Manažerské dovednosti: Moderní technologie mění trénink v zážitek
  • Tajemství nenásilné komunikace
  • Právo a management: Ukončování pracovního poměru
  • Věda: Talenty se schovávají v garážích
  • Profil: Martin Sorrell: Dravý outsider reklamního světa

Nazrál čas pro personalistu

Před časem si ale uvědomil, že pro personální práci ve firmě čítající už pět desítek lidí v Praze a také v Pardubicích potřebuje profesionála, zkušeného HR manažera, který by se věnoval motivaci a engagementu koncepčně a soustavně.

Oslovil spolužáka ze studií Michala Slavíčka, který má za sebou 12 let praxe HR manažera ve středních a velkých firmách, spolupráci s Gallupovým institutem a zkušenosti z poradenství v konzultantské firmě Tres Consulting, kde se zaměřoval především na engagement. "Když se na mě Libor obrátil s tím, že by chtěl v Symbiu posilovat engagement a nastavit vyšší úroveň personální práce, byla to pro mě výzva, jak předchozí znalosti využiji v praxi," uvádí Michal Slavíček.

Všichni jsme spolu na jedné palubě

V Symbiu je naprosto samozřejmé, že spolumajitel Libor Šimon je stále mezi zaměstnanci, nechce se jako šéf izolovat. "Kdysi jsme s Robertem Haasem, druhým spolumajitelem, fungovali v samostatné místnosti, které lidé začali říkat akvárko. Ale necítili jsme se ve skleněné kukani dobře. Teď sedíme mezi ostatními a podílíme se na projektech, konzultujeme nápady ostatních, vedeme neustálý dialog. To, že jsme všichni na palubě, že si nehrajeme na šéfy a každý za námi může kdykoliv s čímkoliv přijít, ta sounáležitost je jedním z genů naší firemní kultury," říká Šimon.

Právě otevřenost a důvěra i transparentní chování majitelů jsou podle Michala Slavíčka jedním z významných faktorů, že lidé táhnou za jeden provaz. "Vnímají, že všichni jsou součástí jednoho týmu, to je velká devíza," říká Slavíček. "Tím, co firmu spojuje, je autenticita - důvěryhodnost. Tím, že se tu sešli lidé, kteří jsou k sobě naprosto upřímní a opravdoví, dovedou vykřesat ze sebe i z druhých to nejlepší. V tom je síla firmy a tím se zcela liší od korporací," říká Slavíček. I on se nejprve pro lidi v Symbiu musel stát autentickým a důvěru získával postupně.

"Po celý rok se s lidmi bavím o tom, proč tu jsou, proč dělají to, co dělají, kdy se jim v práci rozbuší srdce nadšením a dobrým pocitem z toho, co dělají," říká Slavíček. "Pro mě je to nová a skvělá zkušenost. Zatímco v korporacích jsem vždycky poslouchal, co jiní rozhodli, a zaváděl různé systémy, jak měřit výkon a pomocí vzorečků počítat bonusy, tady se učím poslouchat lidi, co mi říkají o své práci, co jim působí radost a co je dokáže v práci nakopnout," uvádí Slavíček. "Pak společně přemýšlíme, jak jim s tím můžeme pomoct."

Platforma klíčových týmových lídrů

Prvním úkolem, do kterého se v oblasti engagementu a HR v Symbiu pustili, bylo vytipování klíčových lidí a určení týmových lídrů pro jednotlivé skupiny profesí a oborů, které ve firmě mají. Po majitelích jsou tito klíčoví lidé nositeli a strážci hodnot firmy.

"S nimi nyní intenzivně pracujeme na tom, aby se naučili lidi vést, podporovat jejich motivaci a aby i oni sami se v rozvojových programech dál rozvíjeli zejména v měkkých dovednostech. Naší DNA je hravost, kreativita, ale také zodpovědnost," říká Šimon. "Nechceme, aby lidé dělali jen věci nutné, povinné, ale aby si sami řekli, co chtějí dělat, uměli si pak k tomu pozvat další lidi do týmu a fungovat projektově," říká Šimon.

K tomu, aby si mohli nové věci vysvětlovat, ale i probírat to, co koho zajímá, co zrovna řeší a s čím se chce ostatním svěřit, slouží už několik let tzv. Guláše. Jednou za dva týdny se potkávají všichni u dobré snídaně a představují si novinky z oboru, seznamují se s nejnovějšími trendy a hledají pro ně uplatnění, jednotlivé profesní týmy si vyměňují svoje zkušenosti.

Také je to prostor pro předání informací z probíhajících projektů a tendrů, probírají se témata, která firmou aktuálně rezonují. Je to i příležitost vyříkat si z očí do očí věci, které lidi trápí, a dávat zpětnou vazbu: od lidí k šéfům a majitelům i opačně.

Do komunikace v Symbiu nepatří jen web, Twitter, sociální média, ale také třeba kronika, která mapuje fotograficky i citáty konkrétních zaměstnanců vždy jeden rok v životě firmy. Tento otisk života firmy v práci i mimo ni na různých akcích a oslavách je v elektronické podobě a na konci roku kroniku dostává každý zaměstnanec i vytištěnou.

Hledání nových forem rozvoje i kariérních šancí

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Z rozhovorů s lidmi a z průzkumu engagementu, kterého se Symbio spolu s dalšími firmami letos zúčastnilo, Slavíček zjistil, že pro zvýšení motivace je třeba zaměřit se na tři oblasti. "Tou první je práce s team leadery, kteří začali naplno fungovat od letošního roku. Vnímaví, inspirující a podporující týmoví lídři jsou pro nás alternativou k detailním a svazujícím tradičním personálním procesům, které často zabíjejí kreativitu a individualitu.

Další věc, které se chceme věnovat, je hledání nových příležitostí pro kariérní rozvoj. Firma má plochou strukturu, nelze tady stoupat po kariérním žebříčku, což pro některé zaměstnance bylo i důvodem, proč z firmy po čase odešli jinam.

Pokud někdo přijde s nápadem nebo projektem, který ho může posunout dál a zároveň může posunout i Symbio, pomůžeme mu ho realizovat. Takto vznikla například vlastní audiovizuální produkce SYMBIOGraf nebo naše pardubická pobočka.

Zaměřujeme se také čím dál více na to, abychom lidem pomáhali objevit, v čem jsou dobří, v čem se jim bude dařit, co je bude činit šťastnými," říká Slavíček. "Vlastně to máme v názvu. Snažíme se o neustálou Symbiozu mezi našimi lidmi a projekty, které nás živí."

Uvádí jako příklad account manažerku Annu Řehákovou, která se původně přihlásila na pozici community managera (pozice zabývající se sociálními médii). "Během prvních schůzek vyplynulo, že Aničku na dosavadní práci nejvíc baví vztahy s klienty. Zaznělo hlasité ,aha' a nic pak nebránilo tomu, aby se posunula na pozici, v níž jsou klienti hlavní náplní práce. Je to přínos pro firmu a Anička je v tom šťastná a plná energie," vysvětluje Slavíček.

Společné hodnoty pomáhají plnit lidem jejich sny

"Třetí oblastí, v níž lze engagement posilovat, jsou hodnoty firmy. Společné hodnoty jsou pro nás nejvyšší metou engagementu, stavem, kdy si lidé v Symbiu realizují své vlastní sny prostřednictvím toho, co dělají v práci. V tomto směru Symbio letos udělalo velký kus práce.

"Společně s ostatními jsme několik měsíců diskutovali o tom, co nás spojuje, proč zde každý z nás je a co dělá Symbio Symbiem. Zjistili jsme, že nepotřebujeme růst za každou cenu, spíš než cíl je pro nás důležitá cesta, po které jdeme. Věříme v dlouhodobost a udržitelnost. I když už jsme dospělá agentura, pořád si rádi hrajeme. Najdete u nás profesionály, kteří jsou ale zároveň fajn lidmi. Důležitá je pro nás osobní odpovědnost. Pokud kdokoliv vidí příležitost, tak se jí sám chopí," doplňuje Šimon.

Každý nabíjí baterky po svém

Symbio sídlí ve dvou patrech bývalých garáží taxislužby v pražských Holešovicích. Zaměstnanci si sami určili, jak chtějí v otevřených kancelářích sedět, vedení jim žádný zasedací pořádek nestanovilo, a díky tomu týmová spolupráce i spolupráce napříč týmy funguje hladce. Open space sladěný ve firemních barvách je v obou patrech rozčleněn křesílky, stolky, květinovými koutky, fotbálkem, akváriem nebo knihovničkou.

Zajímavé je osvětlení pracovišť, které obstarávají barevné lampiony, a tak prostor střídavě hraje různými barvami, čas od času světlo zabliká, aby upozornilo ty, kdo pracují přesčas, že by si měli také odpočinout. "Pokud někdo potřebuje být sám a relaxovat třeba poslechem hudby, čtením knihy a podobně nebo jen tak si meditovat, může využít hernu v prvním patře. Nebo se zavřít s kytarou v jediné zcela uzavřené a zvukotěsné místnosti ve druhém patře - nahrávacím studiu," říká Libor Šimon.

Ve spodním patře si vybudovali krytou terasu, kde se nejen relaxuje, pije káva nebo čaj, ale také slaví, probíhají tu schůzky a porady. "Vyrobili jsme si i přenosnou venkovní tabuli, na niž si zapisujeme nápady a výsledky porad nebo brainstormingů," uvádí Michal Slavíček.

Benefity jsou spojeny s aktivitou

Netradiční přístup má firma i k odměňování a k řízení a hodnocení výkonu. Klasický performance management tu nenajdete. Jednak nejde vše měřit a jednak by se mohla narušit křehká rovnováha mezi kreativitou, nadšením a výkonem. Kreativní je Symbio i v benefitech. "Jsme mladá firma s průměrným věkem kolem 30 let, máme tu nejrůznější obory a profese a lidi s nejrozličnějšími zájmy, nechceme je do něčeho oficiálního, povinného tlačit. Klasické benefity typu stravenek u nás až na výjimky nenajdete.

Zato provozujeme například dílny, v rámci kterých lidé mohou zkoušet realizovat své nápady nebo navrhovat projekty, které nemusí mít s prací nic společného. Prostě si tvořit a experimentovat, hrát si a navzájem se učit. Často z toho vzejde projekt, který se využije i pracovně, nebo třeba tak vznikne i zárodek nové divize," vysvětluje filozofii benefitů Libor Šimon, spolumajitel Symbia.

Mezi benefity ale patří i výuka angličtiny, kterou zaměstnavatel hradí, školení a konference nebo sportovní vyžití prostřednictvím poukázek Multisportu. "Ale ten hlavní benefit je možnost něco ovlivnit nebo změnit ve firmě, anebo třeba změnit i celou firmu a žít si svůj vlastní pracovní život podle svých představ," uzavírá HR manažer Symbia Michal Slavíček.

/Článek vyšel v prosincovém čísle magazínu Moderní řízení./


Libor Šimon, jeden ze spolumajitelů Symbia (na fotografii vpravo), a Michal Slavíček, HR manažer firmy (vlevo), si rádi s dalšími kolegy v práci zahrají fotbálek.

Libor Šimon (vlevo) oslovil před rokem svého spolužáka ze studií Michala Slavíčka (vpravo) s nabídkou, aby šel do SYMBIA pracovat jako HR manažer.

Foto: Lukáš Bíba - HN