Tržby obchodníků během poslední soboty a neděle před Vánoci překonaly předchozí stříbrný adventní víkend. Proti běžným víkendům byly prodeje vyšší o desítky procent. Prodejci elektroniky zároveň zaznamenali meziroční nárůst až o třetinu. Vyplývá to z informací obchodníků.

Lidé nakupovali nejen vánoční dárky, ale zároveň rostl zájem o potraviny na štědrovečerní stůl a následující sváteční dny. Vrcholil také prodej vánočních stromků a rostl zájem o kapry.

Řetězec Globus zaznamenal podle mluvčí Pavly Hobíkové ve srovnání s běžným víkendem tržby vyšší o několik desítek procent. "Zvýšené prodeje jsou patrné především u potravin na sváteční tabuli, a sice ryb, sýrů, masa, alkoholu nebo exotických plodů a sušeného ovoce.

Několikanásobně rostou prodeje vinných klobás a našich ručně pletených vánoček a věnců," řekla novinářům. Lidé využívali i předvánoční výprodeje. Několikanásobně vzrostly prodeje balicích papírů a dárkových tašek.

Podobný nápor zažil i řetězec Tesco. "Poslední adventní víkend bývá už tradičně obchodně nejsilnější v celém roce," uvedl mluvčí společnosti Václav Koukolíček. Trendem letošního roku jsou podle něj postavy z animovaných filmů pro děti – Ledové království a Mimoni.

V obchodech s elektronikou Datart nejvíce rostla poptávka po chytrých hodinkách a automatických kávovarech. Nejvíce se prodávaly velké televize, herní konzole, mobilní telefony, notebooky, malé kuchyňské spotřebiče a výrobky k péči o tělo.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

"Tento víkend šla především návštěvnost kamenných prodejen prudce nahoru. Očekáváme, že bude vysoká až do Štědrého dne, kdy máme všechny prodejny otevřené. Zatím máme v prodejnách všeho zboží dostatek a jsme na nápor zákazníků připraveni, máme posílenou jak logistiku, tak personál prodejen," dodala mluvčí Iva Pavlousková.

Do Vánoc podle mluvčího Euronicsu Marka Ingra zbývají stále ještě čtyři dny a je vidět, že mnoho zákazníků nechalo nákup vánočních dárků skutečně na poslední chvíli. "Tržby za tento víkend dosáhly prosincového rekordu. Ve srovnání s uplynulým víkendem vzrostly tržby na prodejnách o deset procent a oproti loňskému čtvrtému adventnímu víkendu dokonce o 30 procent."

Již tradičně silnou kategorií v předvánočním období jsou prodeje malých domácích spotřebičů, z nichž je zájem zejména o kuchyňské roboty. Klasicky se na špici vánočních prodejů drží telefony a notebooky. U mobilních telefonů se objevil nový trend, kdy se zákazníci od klasických mobilních značek odklánějí k novým značkám v tomto segmentu, a to především k Lenovu, Aceru a Asusu. Meziroční nárůst celé kategorie mobilních telefonů byl za poslední týden 40 procent.

"Oproti průměrnému nákupnímu dni jsou tržby i více než dvojnásobné," uvedl marketingový ředitel řetězce Expert Elektro Ladislav Pospíšil s tím, že další výrazná vlna nákupů přijde s povánočními výprodeji. "Očekáváme, že celkové prodeje elektro zboží v meziročním srovnání za prosinec pak narostou až o dvacet procent," uvedl.

Nákupní centrum Freeport Hatě eviduje více než desetiprocentní růst tržeb, zároveň v řádu jednotek procent narůstá i útrata na návštěvníka. "Nejčastěji si lidé pořizují tradiční oblečení na zimu jako bundy, svetry, boty nebo termoprádlo. S tím, jak se blíží Vánoce, přibývá také nákupů módních doplňků, jejichž výběr nemusí být časově příliš náročný," uvedl ředitel centra s módním oblečením Freeport Hatě Jan Procházka.

Návštěvnost i tržby obchodů s nábytkem a bytovými doplňky Ikea jsou srovnatelné s předchozími adventními víkendy. V porovnání s loňským rokem jde podle mluvčího Tomáše Kubíka o nárůst počtu návštěvníků o tři procenta a tržeb o téměř desetinu. Největšími hity tohoto víkendu jsou švédská vánoční šunka, losos, šetrné LED svíčky a osvětlení, dárkové karty a plyšové hračky, které zákazníci mohou koupit pro neziskové organizace.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru