Známý ekonom Tomáš Sedláček nebo třeba ředitel softwarové firmy Avast Pavel Baudiš se posadili do invalidního vozíku a vyzkoušeli si, jaké to je prodírat se Prahou nebo terénem, když člověku neslouží nohy. Chtěli se tak zapojit do projektu Jedeme v tom s vámi, který pořádá sdružení Asistence a jenž účastníkům nabízí poznat bariéry veřejné dopravy v Praze sebezkušenostní formou.

Od roku 2007 má za sebou cestu Prahou na vozíku více než 500 lidí a projekt Jedeme v tom s vámi získal v roce 2011 mezinárodní ocenění Erste Foundation Award for Social Integration. 

„Během naší cesty to vypadalo jako velká pohoda, ale myslím si, že občas je možné se setkat s překážkami a problémy, které není úplně jednoduché vyřešit,“ komentoval zážitky z cesty na vozíku Baudiš, kterému po cestě pomáhala jeho manželka Jarmila Baudišová.

Stejně tak se na kolečkové křeslo posadil ředitel dopravní společnosti Arriva Daniel Adamka a ředitel Banky Gutmann Tomáš Končický zapojil jednoho ze svých klientů, bývalého fotbalového reprezentanta Radka Bejbla.

Manažeři, ekonomové, herci, ale i třeba rektor Karlovy Univerzity Tomáš Zima nebo ministryně práce Michaela Marksová Tominová vyjeli po Praze na invalidních křeslech mimo jiné proto, že se tak stali součástí natáčení filmu Můj život s asistencí, který upozorňuje na údajně nízké státní příspěvky na asistenta pro postižené lidi. Hlavní tváří filmu, jenž měl v těchto dnech premiéru v pražském kině Světozor, je Jakub Neubert, instruktor osobních asistentů a člověk s postižením.

Celkem 20 dvojic vyrazilo na svou cestu městem a za doprovodu Jakuba Neuberta a jeho asistenta poznávalo, jaké to je říkat si o pomoc svému pomocníkovi a důvěřovat mu. Film má poskytnout reálný vhled do života lidí s postižením a vhled do práce neziskové organizace, kterou dlouhodobě podporují. Natáčení se ujal ředitel organizace Erik Čipera, původním vzděláním fotograf, a celkové náklady projektu dosáhly zhruba 100 tisíc korun.

Na film přispěly například Nadace Jedličkova ústavu, firma Schrack Technik a Pojišťovna České spořitelny. Nejvyšší státní příspěvek na péči však postačuje podle tvůrců projektu maximálně na nákup 4 hodin služeb osobních asistentů denně. „Kdo žije 4 hodiny denně?“ ptá se Jakub Neubert, hlavní protagonista sebezkušenostních jízd na vozíku. 

Kromě filmu má za sebou sdružení Asistence mnoho dalších úspěchů. Rada Prahy například i díky snaze členů sdružení schválila Koncepci pro veřejnou dopravu bez bariér. Beze schodů jsou přístupné například nejfrekventovanější stanice metra I. P. Pavlova a Anděl, Můstek, Karlovo náměstí a Palmovka budou v dalším roce. Na pražském magistrátu existuje stálá Komise Rady Prahy pro bezbariérovost a naplánováno je odstranění všech bariér ve veřejné dopravě do roku 2025.

Související