Technické parametry

Nissan Juke Nismo RS

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1618 ccm
Výkon: 160 kW (218 k)
Toč. moment: 280 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7,0 s
Max. rychlost: 220 km/h
Komb. spotřeba: 7,2 l/100 km
Rozměry: 4165 x 1765 x 1565 mm
Cena: 597 000 korun včetně DPH

Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Kombinace sportovního svezení a SUV nebo crossoveru zní trochu jako protimluv. Jsou ovšem automobilky, které si zakládají na své sportovní tradici. Patří mezi ně i Nissan, který je známý díky modelům, jako jsou 370Z nebo GT-R.

Ty navíc upravuje jeho společnost Nismo, která jim obvykle přidává výkon. Nissan proto toto jméno zužitkoval při stavbě nejdrsnější verze crossoveru Juke.

Nissan Juke od počátku provází kontroverzní reakce odborné veřejnosti, zejména kvůli designu. Ten je tak výrazný, že si na jedné straně získá zaryté odpůrce, na druhé skalní fanoušky. Crossoveru se ale v prodejích celkem daří, třeba loni se ho na českém trhu prodalo téměř 600 kusů.

Verze Nismo RS přichází nejen se sadou sportovních doplňků, jako jsou rozšířené blatníky, oblouky kol nebo prahy, ale přidává k tomu ještě nápadité lakování v bílé barvě kombinované s červenými zrcátky. Pozornost je zaručena. Kabina by byla vcelku standardní, nebýt zásadního příplatku v testovaném voze. Jde o sportovní sedačky Recaro, za které se platí navíc 41 100 korun.

Jsou určeny pro řidiče a spolujezdce. Vypadají a fungují jako v přísně sportovním voze, takže pevně obejmou vaše tělo. V zatáčkách pak podrží přímo dokonale. Jedinou výraznější nevýhodou jsou jejich vysoké boky. Přes ně se velmi nepříjemně nastupuje a vystupuje, což je ale daň za čistě sportovní střih.

Pěkné je také speciální provedení volantu, který je částečně obšitý alcantarou. Díky tomu se pěkně drží a řidič má pocit, jako by seděl v opravdovém závodním voze. Přitom si ale musí zvyknout na to, že Juke je crossover, tudíž se za jeho volantem sedí výš. Z kabiny se naskytne neobvyklý pohled na vrch předních světlometů. Snad v žádném jiném voze nemůžete ze sedadla řidiče kontrolovat, zda jsou přední světlomety rozsvícené.

Juke překvapí, když po zvednutí přední kapoty objevíte jen malý čtyřválcový motor o objemu 1,6 litru. Tomu ovšem pomáhá silné přeplňování, díky kterému zvládá vyrobit nadprůměrně vysokých 218 koní a 280 Nm točivého momentu. K dispozici jsou přitom dvě kombinace - buď pohon předních kol s manuální šestistupňovou převodovkou, nebo pohon všech kol s automatem Xtronic. Ekonom testoval první variantu, která je lehčí a dynamičtější. Auto zvládá pokořit stovku za rovných sedm sekund, což je na malý crossover poměrně slušný výsledek. Na jízdu s mrštným vozem posazeným na vysokém podvozku je ale nutné si pár desítek kilometrů zvykat.

Předně je to dáno právě pohonem předních kol, kdy se musí náprava potýkat s vysokým přísunem síly. Částečně jí v tom pomáhá nasazení samosvorného diferenciálu, i tak má ale výraznou tendenci "tahat" za volant. Citelné je to hlavně v zatáčkách, kdy chce řidič v polovině oblouku přidat plný plyn a nechat se vytáhnout ven. Volant má pod tlakem tendenci zůstávat v poloze, a proto je pak nutné se s řízením "prát" a vracet ho po průjezdu oblouku do rovné polohy silou. Pak řidiči pochopí, že bude lepší nepřidávat plný plyn v oblouku, ale až na rovině. Ovšem i zde je nutné volant pevně uchopit. Řídit jednou rukou a druhou pojídat bagetu tedy v Juke Nismo RS prakticky nejde.

Těžší spojka a manuální převodovka, která chodí v krátkých drahách, nicméně podporují řidiče v touze po sportovním vyžití. Dokonce i motor pěkně zahraje do výfuků, zejména pokud ho proženete ve vyšších otáčkách. To je příjemné při projížďce na klikatých okreskách, na dálnici při cestování ustálenou rychlostí ale už méně. Juke je hlučnější také kvůli aerodynamickému svistu a vyššímu hluku od podběhů. Na delší jízdy se tedy příliš nehodí, užívat si ho lze hlavně na menších silnicích.

Tam se předvede v dobrém světle, jakkoliv je nutné se připravit na větší náklony, které jsou dány stavbou vozu. Při rychlém svezení si také řekne až o 12 litrů benzinu na 100 kilometrů, což v kombinaci s malou nádrží velmi zkracuje dojezd (palubní počítač hlásil na plnou něco málo přes 300 kilometrů). Při klidné jízdě ale konzumace paliva může klesnout na 8,5 litru. Vzhledem k ceně je Juke Nismo RS předurčen stát se hračkou pro individualisty.