Nesmí se to opakovat, zavedeme přísná opatření. Nové vedení Volkswagenu ve čtvrtek ve Wolfsburgu před zraky 150 novinářů z celého světa prezentovalo dílčí závěry dosavadního šetření emisního skandálu.

Volkswagen slíbil, že zlepší dohled nad vývojem softwaru pro motory. Zavede také měření emisí v silničním provozu, jehož výsledky se budou nezávisle ověřovat. Na tiskové konferenci to oznámil výkonný šéf společnosti Matthias Müller. Firma také uvedla, že lidi zodpovědné za skandál s měřením emisí u naftových vozů zatím jmenovat nebude, a dodala, že okolnosti skandálu se stále vyšetřují.

"Nedovolíme, aby nás krize ochromila," řekl Müller. "Současná situace je sice vážná, společnost to ale nezlomí," dodal.

Předseda dozorčí rady Hans Dieter Pötsch prohlásil, že společnost bude "neúnavně usilovat o zjištění, kdo byl zodpovědný za to, co se stalo", a dal najevo, že nebude nikoho šetřit. "Všechno je na stole. Nic se nezamete pod koberec," řekl Pötsch. Dodal však, že Volkswagen je nadále přesvědčen, že do manipulace s emisemi byl zapleten jen malý počet zaměstnanců. 

"Analyzuje se obrovské množství dat. Odborníci prověřili na 15 tisíc mobilních telefonů, tabletů a laptopů zhruba od čtyř tisíc zaměstnanců," oznámil Pötsch. Podle něj nešlo při manipulaci se softwarem o jednorázovou chybu, ale o celý řetězec chyb.

Vyšetřování podle Pötsche dosud analyzovalo údaje z počítačů, telefonů a dalších zařízení 400 zaměstnanců ze 2000, jimž bylo zakázáno veškerá tato data mazat. Vyšetřovatelé prošli 102 terabytů dat, což odpovídá obsahu zhruba 50 milionů knih.

Pötsch ve čtvrtek znovu vyjádřil "hlubokou lítost" nad skandálem a řekl, že hlavní prioritou skupiny bude obnovení důvěry. Externí vyšetřování, které vede americká právnická firma Jones Day, dosahuje pokroku, na jeho závěry bude ale ještě zapotřebí určitý čas, uvedl.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

"I když nemůžeme jednou provždy zabránit špatnému jednání jednotlivců, v budoucnu bude velmi obtížné naše postupy obejít," citovala agentura Reuters předsedu dozorčí rady.

Automobilka se už nebude „honit za objemem“. Chce být podle Müllera efektivnější, pružnější a také štíhlejší. Konečnou zprávu o příčinách skandálu a jeho vinících lze očekávat v dubnu příštího roku.

Müller uvedl, že dopady skandálu na výrobu zůstanou omezené. Co se týče finančních postihů, jejich objem se podle něj zatím nedá odhadnout. Müller také dodal, že skupina neuvažuje o prodeji žádné ze svých součástí.

Volkswagen v září přiznal, že zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující skrývat nadměrné emise oxidů dusíku. Skandál, který se vyšetřuje po celém světě, se týká i 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V reakci na největší skandál za 78 let existence Volkswagenu rezignoval na funkci dlouholetý generální ředitel skupiny Martin Winterkorn a z firmy odešla řada dalších manažerů.