Španělskému prodejci oděvů Inditex stoupl za tři čtvrtletí fiskálního roku čistý zisk o 20 procent na 2,02 miliardy eur (54,6 miliardy korun). Firmě pomáhá nabídka trendového oblečení a známky oživení ve Španělsku, které má na celkových příjmech firmy pětinový podíl. Inditex je největším prodejcem oděvů na světě a vlastní mimo jiné řetězec obchodů s oděvy Zara.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Tržby se za devět měsíců do konce října zvýšily o 16 procent na 14,74 miliardy eur (398,3 miliardy korun). Bez zahrnutí vlivu směnných kurzů stouply o 15 procent, což byl nejvyšší nárůst za poslední tři roky. Hrubý provozní zisk (EBITDA) stoupl o 18 procent na 3,33 miliardy eur.

Hrubá zisková marže, která je měřítkem ziskovosti, se však za minulé čtvrtletí snížila na 58,8 procenta z předchozích 59,4 procenta. Důvodem je zřejmě silný dolar, který zvyšuje náklady na dodávky z Asie. Růst kurzu dolaru však firmu Inditex patrně ovlivňuje méně než její konkurenty, protože Inditex více odebírá z oblastí blízko svého sídla. To mu pomáhá také rychleji reagovat na změny preferencí spotřebitelů a uspokojovat jejich poptávku.

Inditex vlastní celkem osm značek, kromě Zary také Massimo Dutti, Bershka, Pull & Bear či Oysho. Firmu založil Amancio Ortega, který je nyní druhým nejbohatším mužem světa. Akcie společnosti od počátku letošního roku stouply o 37 procent a tržní kapitalizace firmy stoupla na více než 100 miliard eur.

První prodejnu Zara otevřel Inditex v roce 1975 ve španělském městě La Coruňa. V prosinci 1988 podnik zahájil prodej mimo Španělsko, a to v Portugalsku. V České republice začala firma působit v roce 2001.