Přísnější kontroly v servisech, které v pondělí ve vládě prosadil ministr dopravy Dan Ťok a které se mají zaměřit na nepovolené úpravy aut, budou muset úředníci ještě pořádně vyladit. Jinak hrozí, že se v praxi minou účinkem.

Majitelé servisů už mimo záznam upozorňují, že kontroly některých úprav budou v praxi těžko proveditelné a bez kvalitní techniky se na ně nepřijde.

Typicky jde o takzvaný chiptuning - oblíbené zvyšování výkonu motoru. Takový zásah je povolený jen pro sportovní účely, pokud si ale někdo nechá přeprogramovat motor na silnější verzi, už s autem nesmí na silnici. Řidiči ale spoléhají právě na to, že pokud je zastaví policie, nemá šanci cokoliv na místě zjistit. A nepřijdou na to ani na stanicích technické kontroly.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Nemáme oprávnění zásahy do motoru zjišťovat. Dělat bychom to mohli, pokud by nás stát takovou pravomocí vybavil a přesně řekl, jakými přístroji to máme dělat," řekl Jiří Rejmon, předseda sdružení stanic technické kontroly.

Podle novely zákona z dílny ministerstva dopravy, na níž v úterý upozornily Hospodářské noviny a Aktuálně.cz, budou muset servisy nově přesně evidovat všechna auta, která upravily. A také musí informovat zákazníka, že jeho auto ztratilo povolení k jízdě na českých silnicích. To se dnes většinou neděje.

Ťokův úřad považuje právě písemné dokumenty za snazší cestu k odhalování majitelů aut, která jezdí načerno. Jak budou kontroly vypadat v praxi, ale podle ministerstva bude záležet na policii a České obchodní inspekci, které mají trestat nepoctivé majitele aut i firmy.

"My jsme pro ně jen vytvořili nový nástroj k využití," řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Obchodní inspektoři si podle mluvčího Jiřího Fröhlicha nevedou statistiky firemních prověrek zaměřených přímo na nelegální úpravy aut. O problému ale vědí. Když se loni při jedné akci soustředili na zakázané odstraňování výfukového filtru, který u naftových aut brání emisi jedovatých sazí, chyboval každý druhý servis. Navíc některé se ani neobtěžovaly klientům říct, že jejich auto zásahem ztratilo povolení k provozu.

Alespoň se pročistí trh

Některé servisy Ťokův nápad vítají kvůli pročištění trhu od nepoctivých a neodborných firem. "Ocenili bychom snahu ministerstva dopravy najít po mnoha letech konečně řešení v segmentu nekvalifikovaných chiptuningových úprav motorových vozidel, která nadměrně zatěžují životní prostředí například vlivem vysoké kouřivosti motoru," uvedl Roman Novák ze společnosti Powertec.

Na trhu podle něj existuje velké množství nekvalifikovaných autoservisů a firem, které provádějí chiptuning naslepo, bez potřebných znalostí a měřicích systémů, ať už diagnostiky, zkušebny výkonu nebo měření emisí.

Novák proto navrhuje řešení: akreditovat chiptuningové společnosti k měření výkonu a emisí, které by se pak zapisovaly do technického průkazu. "Již dnes všechna vozidla podrobujeme během úpravy testům, kdy kontrolujeme nejen výkon vozidla, ale také technický stav vozidla včetně jeho emisního systému," dodal Novák.

Přepsání údajů v technickém průkazu auta s uměle upraveným výkonem motoru je možné už dnes a je jedinou možností, jak zásah na vozidle před úřady zlegalizovat. Některé servisy nabízejí, že s tím zákazníkům pomohou. Na webu to inzeruje například pražská firma Sportmotor.

Jde ale o drahou změnu: u naftových aut stojí úřední poplatek přes deset tisíc korun. Tolik peněz lidé odmítají státu zaplatit, zvlášť když předtím utratili podobnou částku v servisu.