V téměř třech čtvrtinách z 82 provedených kontrol se provozovatelé předváděcích akcí dopustili porušení předpisů. Česká obchodní inspekce (ČOI) uložila provozovatelům předváděcích akcí ve 3. čtvrtletí 42 pokut v celkové výši 3,7 milionu korun. Takto vysoký podíl byl ale ovlivněn cíleným zaměřením kontrol na vytipované problémové firmy.

"Pořadatelé těchto akcí přicházejí stále s novými způsoby, jak spotřebitele oklamat a přilákat je na prezentaci, a stále důmyslnějšími triky se snaží vyhnout jakékoliv kontrole," uvedl ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Z celkového počtu 82 provedených kontrol zjistili inspektoři porušení předpisů v 73 procentech kontrol. Zaměřili se přitom na problémové firmy, proto tyto výsledky podle ČOI nelze považovat za objektivní obraz situace na trhu.

Některou z nekalých obchodních praktik prokázali inspektoři v 38 případech. V 36 případech se jednalo o klamavé informace poskytované spotřebitelům, např. že se nejedná o předváděcí prodejní akci, ačkoliv opak byl pravdou.

%insert_attachment[59500990] priloha.html%

"Prokázáno bylo také poskytnutí nepravdivé informace o délce lhůty na vrácení zaplacené kupní ceny zboží v případě odstoupení od smlouvy. Ve dvou případech zjištěných agresivních obchodních praktik se pak jednalo o vytvoření klamného dojmu, že spotřebitel vyhrál, přestože údajná výhra byla podmíněna vynaložením nemalých finančních prostředků na zakoupení předváděného zboží," dodal mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Za porušení předpisů uložila ČOI provozovatelům těchto prodejních akcí pokuty v celkové výši 3,66 milionu korun. Nejvyšší pokuta uložená ve třetím čtvrtletí byla 500 tisíc korun. ČOI také obdržela celkem 67 stížností od spotřebitelů či dotazů týkajících se předváděcích akcí.

Z dlouhodobého hlediska se však množství pořádaných akcí snižuje. Letos jejich počet klesl o víc než třetinu, méně je i firem, které je organizují. Zatímco loni za tři čtvrtletí organizátoři předváděcích akcí nahlásili České obchodní inspekci konání více než 23 tisíc prodejních akcí, letos jich bylo ve stejném období pouze 14 tisíc.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru