Německá automobilka Volkswagen v listopadu zaznamenala ve Spojených státech hluboký propad odbytu. Je to poprvé od vypuknutí skandálu kolem testů emisí. Firma v úterý oznámila, že odbyt aut značky Volkswagen se na americkém trhu meziročně propadl o 24,7 procenta na 23 882 vozů. Za poklesem stálo zastavení prodeje naftových aut, která umožňují manipulovat s měřením emisí. Odbyt luxusní divize Audi, které se skandál rovněž týká, stoupl pouze o 0,4 procenta na 16 700 vozů.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Ratingová agentura Standard & Poor's krátce po zveřejnění prodejních výsledků v USA snížila hodnocení úvěrové spolehlivosti Volkswagenu o jeden stupeň na BBB+. Standard & Poor's přitom již jednou rating Volkswagenu v důsledku skandálu zhoršila, podobně jako další dvě hlavní ratingové agentury Moody's Investors Service a Fitch Ratings. Horší rating by firmě mohl zvýšit náklady na půjčky.

Rodiny Porscheů a Piëchů, které ve Volkswagenu kontrolují většinu hlasovacích práv, jsou nicméně nadále přesvědčeny, že automobilka dokáže nynější skandál překonat. "Rodiny Porscheů a Piëchů stojí za Volkswagenem," prohlásil v úterý Wolfgang Porsche, který je členem dozorčí rady Volkswagenu a předsedou dozorčí rady holdingu Porsche SE, jenž vlastní 52,5 procenta kmenových akcií Volkswagenu.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že v celém světě software instaloval do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

V říjnu se ještě Volkswagenu podařilo dosáhnout v USA mírného zvýšení prodeje. Agentura DPA nicméně upozornila, že nebýt toho, že letošní říjen měl o jeden pracovní den více než ten loňský, vykázal by Volkswagen možná pokles prodeje. Letos měl naopak listopad o dva pracovní dny méně než loni.

Údaje o listopadovém prodeji automobilů ve Spojených státech dnes postupně zveřejňují také další výrobci. Největší americká automobilka General Motors například oznámila, že zvýšila prodej na domácím trhu o 1,5 procenta na na 229.296 vozů. Prodej japonského konkurenta Toyota Motor v USA stoupl o 3,4 procenta na 189.517 vozů.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru