Prodejny řetězce Lidl už napříště nemají být synonymem skromně vybavených obchodů pro chudé. Německá firma s prodejnami ve třech desítkách zemí včetně České republiky mění svoji strategii, chce zvýšit kvalitu svého zboží, vybavení svých obchodů a přilákat i bohatší zákazníky.

Lidl investuje stovky milionů eur, aby svoje prodejny po celé Evropě zvětšil a zmodernizoval. V pátek otevře i první novou prodejnu v Česku. "Podrobnosti o nové podobě prodejen zatím nemohu prozradit," prohlásila mluvčí Lidlu Jitka Vrbová. Změny jsou ale už patrné ve většině evropských zemí.

Prodejny mají široké vchody, objevily se luxusní skleněné vitríny, stěny jsou v teplých hnědavých odstínech. Víno a zelenina budou vystaveny ve vkusných dřevěných bednách, stejně jako ostatní řetězce bude i Lidl mít v obchodech vlastní pekárny.

K změně podoby prodejen i celkové strategie Lidl přiměla konkurence, hlavně tlak německého řetězce s levnými potravinami Aldi, a také snaha o expanzi.

"Ani chudí lidé se při nakupování nechtějí v obchodech cítit chudí," vysvětlil snahu Lidlu Boris Planer z analytické firmy Planet Retail v německém deníku Handelsblatt. Lidl ale nebude moci ani po provedených změnách konkurovat jiným supermarketům, pokud jde o výběr zboží.

10 089 prodejen

má Lidl v Evropě. Nyní chce otevřít své obchody i v USA.

62,7 mld. eur

je roční obrat obchodů Lidl v Evropě. Obrat jeho největšího konkurenta Aldi je 53,8 mld. eur.

2. nejoblíbenější

Lidl je u českých zákazníků druhým nejoblíbenějším obchodním řetězcem. První je Kaufland, který vlastní stejně jako Lidl firma Schwarz-Gruppel.

Zatímco německé obchodní řetězce Edeka nebo Rewe nabízejí zákazníkům až 20 tisíc produktů, Lidl zatím nepřekročil ani 2500. Lidl chce stále zůstat obchodem nízkých cen a toho dosahuje podle listu Financial Times právě omezenou nabídkou zboží.

Zvýšeným nárokům zákazníků chce ale vyhovět tím, že nabízené zboží zkvalitní, napsal Handelsblatt.

Kromě nových klientů chce obchodní řetězec expandovat také na nové trhy. Jeho hlavním cílem je teď Amerika. "Přineseme do USA nejvyšší kvalitu za nejlepší ceny," slíbil výkonný ředitel Lidlu Sven Seidel v rozhovoru pro Handelsblatt.

S pronikáním do Ameriky to ovšem nebude mít Lidl jednoduché. Od roku 2000 tam operuje jeho hlavní konkurent Aldi, který má ve Státech už 1375 poboček.

Daleko větší boj než o americký trh ale probíhá mezi dvěma rivaly na domácí půdě. Oba totiž s úspornými prodejnami a extrémně nízkými cenami cílí na stejnou klientelu.

Celkový objem prodeje je u Lidlu v jeho více než 10 tisících evropských prodejnách 62,7 miliardy eur ročně, zatímco u Aldi je to o devět miliard méně. Naopak v domácím Německu má Aldi nad svým konkurentem s obratem 27,7 miliardy ročně skoro osm miliard náskok.

Lidl patří na třetí příčku mezi světovými obchodními řetězci. Kromě amerického Wallmartu, kde zákazníci utratí ročně 277,8 miliardy eur, se před něj dostal ještě Carrefour s ročním prodejem 75,2 miliardy eur.

V prodejnách Lidl nejvíc kromě Němců nakupují také Francouzi a Britové. V Česku má na tuzemském trhu s potravinami Lidl podíl 7,4 procenta a Češi v něm utratili minulý rok 1,3 miliardy eur.