Až do prodeje České gumárenské nebyli Tomáš Němec s Oldřichem Šlemrem příliš vidět. Rozhovory téměř nedávají, blíže je neznaly ani tisícovky jejich zaměstnanců. Když už se v médiích objevili, bylo to kvůli jejich koníčkům. Sedmapadesátiletý Němec, který donedávna spoluvlastnil i skiareál Špindlerův Mlýn, se zajímá o hory. Jedenapadesátiletý Šlemr zase o umění. 

Od pondělka patří oba mezi nejbohatší Čechy. Z prodeje dvě desetiletí budovaného holdingu Česká gumárenská společnost (ČGS) inkasovali od švédské společnosti Trelleborg 31,4 miliardy korun.

Z Prahy do světa

ČGS vyrostla v polovině 90. let kolem pražské pneumatikárny Mitas. K ní její vlastníci, tehdy kromě Němce a Šlemra ještě Jiří Marcín a Zbyněk Špaček a další dva spolumajitelé, přikupovali nejprve české firmy z oboru, Buzuluk či Rubenu. Okruh majitelů holdingu se v posledních letech zúžil už jen na Šlemra s Němcem. A ti vyrazili i mimo hranice Česka.

Švédové, kteří s Němcem a Šlemrem o převzetí ČGS jednali několik posledních měsíců, získali celkem 13 výrobních závodů ve Slovinsku, v Mexiku či ve Spojených státech. V nich byly úhrnné tržby za rok 2014 ve výši téměř 17 miliard korun, při čistém zisku dvou miliard korun.

Jak takového úspěchu čeští "gumaři" dosáhli? První peníze vydělali dnes už exmajitelé ČGS na dovozu kosmetiky z Německa. Pojil je sport a společná školní léta na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. A pak práce pro Mitas.

Kde mimochodem potkali i vlivného kamaráda z nejvyšších politických kruhů. Firma tak v minulosti podpořila TOP 09 i prezidentskou kampaň Karla Schwarzenberga. To tehdy šéf TOP 09 Miroslav Kalousek okomentoval slovy: "Jsou to kluci, se kterými jsem začínal v Mitasu po škole. To, že si vzpomněli na starého kolegu, se kterým se tu a tam vídají, a rozhodli se podpořit jeho stranu, beru jako projev mimořádné kolegiální solidarity mezi námi starými gumaři."

Prvním větším podnikatelským projektem pozdějších majitelů ČGS byla na začátku 90. let síť obchodů a skladů M-kontakt. Po pár letech ji prodali za miliardu korun Interkontaktu, prý proto, že cítili silný tlak blížící se konkurence ze západu.

Z obchodníků se stali průmyslníky na základě doporučení, že gumárenství má prý lepší perspektivu. V Mitasu pracovali jako dělníci, manažeři, ředitelé - postupně v hierarchii firmy rostli.

Boom byznysu, který Continental nechtěl

Němec jako vůdčí osobnost rozvoje ČGS byl v podniku Mitas už od 80. let. V roce 1991 vstoupil Mitas jako podílník do společnosti Barum Holding. Ten následně v roce 1993 získal německý Continental. Mitas si ale ponechal kompletní výrobu zemědělských pneumatik, což bylo hlavně Němcovo rozhodnutí a Němcův projekt. Continentalu to nevadilo. Naopak v agrobyznysu firma neviděla perspektivní odvětví. Právě v tomto segmentu od té doby ale Mitas raketově rostl.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

"Chceme být nejlepší na světě", řekl před časem v rozhovoru pro magazín Studuj VŠCHT Němec, už v roli předsedy představenstva ČGS. "Mou odpovědností jsou pneumatiky – mimosilniční, zemědělské. Právě v tomhle segmentu trhu máme jasný cíl – být nejlepší a největší na světě. Zatím jsme druzí v Evropě a čtvrtí na světě, tak to není tak daleko," uvedl. Psal se rok 2010 a firma se chystala expandovat do Spojených států. V té době už měla jasno, že klíčovým oborem, na němž poroste, bude dál zemědělství. A bude tomu tak jak v Evropě, tak v Rusku, tak ve Spojených státech.

Což je také oficiální důvod Trelleborgu, proč ČGS kupuje – firma má silnou pozici na těchto klíčových trzích a pro Trelleborg je jakousi vstupenkou hlavně do Ruska a do USA. Němec a spol. tak měli před lety dobrý odhad.