V rodinném byznysu není nic horšího, než když jeden z potomků získá pocit, že se s ním jedná jako s druhořadým. "Nejde přitom o to, zda dostal menší vlastnický podíl nebo méně důležitou funkci. Často jde spíše o iracionální pocity, které způsobují, že se situace v rodinném podniku zkomplikuje," říká Peter Englisch, šéf poradenství pro rodinné firmy v poradenské společnosti EY.

Při budování rodinného podnikání se střetává racionální svět byznysu s emociálním světem rodiny. Kde vidíte klíč k tomu, aby to dohromady fungovalo?

Je třeba si říct, co jednotliví členové rodiny od podnikání očekávají. Od mladší po starší generaci. Čím více členů rodiny se podnikání zúčastní, tím je tento proces složitější. To je i důvod, proč obrovský počet rodinných firem nepřežije druhou generaci svých majitelů. Je těžké nastavit očekávání ve světě, kde se tak moc střetává racionalita s city.

Proto si na začátku společného podnikání musí rodina ujasnit, jaké hodnoty mezi sebou sdílí a jaké strategie týkající se rodiny a zejména byznysu uplatňuje. Mohou být zakotveny v takzvané rodinné ústavě. Ta obvykle říká, jak se chce rodina prezentovat navenek, jaké hodnoty členové vyznávají a jaká mají očekávání od společného byznysu.

Co konkrétně by si podnikající rodina měla mezi sebou vyjasnit?

Osobně mluvím o čtyřech dimenzích nástupnictví. První dimenze je úspěšné předání vedení. Je namístě otázka, kdo by měl vést byznys po mně jakožto zakladateli. Odpověď na tuto otázku je celkem složitá ve větších rodinách. Je třeba si vyjasnit, jakou kvalifikaci by měl následník splnit.

Peter Englisch

šéf poradenství pro rodinné firmy ve společnosti EY
◼ Souběžně s poradenstvím pro národní a nadnárodní korporace radí už více než 20 let rodinným podnikům.
◼ Stál u vzniku takzvané EY's Junior Academy, globálního programu pro mladé následníky v rodinných firmách.
◼ Pravidelně zveřejňuje své zkušenosti v mnoha publikacích.

Druhá dimenze se týká vlastnických práv. Je nutné odpovědět si na otázku, kdo z další generace má mít nárok na to, aby se stal vlastníkem či spoluvlastníkem firmy. S tím přichází na řadu otázka, zda firmu otevřít pro strategické investory, nebo nechat její vlastnictví pouze v rodině.

Třetí dimenze mluví o firemním odkazu. Zakladatelé většinou chtějí něco zanechat dalším generacím, je třeba si tedy říct, o co by mělo jít. O firmu, peníze či něco úplně jiného. Větší rodinné podniky působí také na poli filantropie, což osobně považuji za něco, co stmeluje generace. Dobročinné aktivity způsobují, že zaměstnanci jsou na firmu hrdí a členové rodiny mají pocit, že přispívají k dobré věci, i když přímo rodinný byznys nevedou.

Čtvrtou dimenzí je majetek a jeho spravování. Majitelé si musí odpovědět na otázku, kolik si chtějí nechat pro sebe, aby ve stáří nemuseli své děti žádat o peníze. Je třeba se také zamyslet nad daňovými dopady. Různé formy majetku mají různou daňovou zátěž. Za veterána zaplatíte jiné daně než za vlastnictví domu či peníze na účtu.

Všechny čtyři dimenze by měly být v rovnováze. Je lepší, když se na tom dohodnou členové rodiny dohromady, než když jde o samostatné rozhodnutí majitele firmy. Společné rozhodnutí obrovsky zvýší pravděpodobnost úspěchu příští generace. Důvody, proč tolik rodinných firem po předání potomkům neuspěje, neleží v samotném byznysu. Více než 60 procent všech rozpadů a bankrotů firem je způsobeno rodinnými konflikty, a ne špatným vedením či chybami v byznysu.

Rodinné firmy

Jak nejlépe v rodinném podnikání zabránit konfliktům?

Mluvím o magickém trojúhelníku rodinného byznysu. Ten obsahuje lásku, peníze a moc. V tomto trojúhelníku je často těžké mít v rovnováze element lásky. Když máte například dvě děti, jak jim dát pocit, že je obě milujete stejně, i když jedno se zdá, že bude více vhodné pro převzetí rodinného byznysu a druhé se stane třeba lékařem nebo prodavačem? Jako rodič říkáte: Miluji tě, ať už děláš cokoliv, jsi moje dcera či syn a to je pro mě nejdůležitější.

Zatím jste si přečetli 60 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.