Na začátku října představila firma Daimler první automaticky řízený kamion, v němž řidič v kabině jen seděl a nezasahoval do řízení. Jaká je budoucnost umělé inteligence v automobilové dopravě, co všechno musí auto mít, aby ho mohl řídit autopilot, a za jak dlouho nahradí roboti třeba řidiče kamionů? O tom mluvil v rozhovoru pro DVTV Tomáš Svoboda z katedry kybernetiky ČVUT.

K čemu jsou dobrá auta řízená roboty?

Na tuto otázku se z velké části odpověď ještě hledá. Motivace společností, které tyto technologie vyrábějí, může být různá. V nákladní dopravě je hlavním hlediskem ekonomika. Je tu snaha, aby sekvenci kamionů mohl řídit jeden řidič, který bude vepředu, a ostatní vozy by ho následovaly. To by vedlo k úspoře paliva i k úspoře řidičů.

Je koncept automatizované kamionové dopravy tak daleko, že by se řidiči měli bát o svá zaměstnání?

Technologie už je na to připravená, minimálně u dálkové dopravy, kdy většina trasy probíhá po dálnicích.

Co všechno takový systém autopilota vyžaduje? 

Auto musí mít kamery sledující okolí vozu jak v bezprostřední blízkosti, tak v dálce, nebo když odbočuje do strany. Tyto kamery musí pokrýt všechno, co dělá a vidí při řízení člověk. Také jsou potřeba měřící zařízení, která dokážou fungovat v situacích, kdy viditelné spektrum standardní kamery nestačí. A to třeba v mlze, ve tmě a podobných situacích. 

Zajistí vozy s autopilotem větší bezpečnost v silničním provozu?

Jsou situace, které nezvládnou řidiči, a jsou situace, které nezvládne ani technologie. K nehodám způsobených automaty bude větší odpor, zároveň si ale myslím, že jich bude méně a budou méně fatální. Auta budou totiž v mnohých oblastech opatrnější a pojedou pomaleji než člověk. Lidé jezdí často naslepo. Zároveň je ale těžké připravit technologii na rizikové momenty, jako jsou třeba pád stromu na silnici, vběhnutí zvěře pod kola a podobně. Tyto situace nejsou příliš časté a je tak obtížné nasimulovat dostatek testovacích dat.

Aut bez řidiče se dožijeme, nehod bude míň, lidé dnes jezdí naslepo, říká expert

Aut bez řidiče se dožijeme, nehod bude míň, lidé dnes jezdí naslepo, říká expert