Zisk Kofoly vzrostl za devět měsíců letošního roku na nejvyšší úroveň v historii této středoevropské nápojářské skupiny. Za růstem stojí nákup výrobce minerálek ve Slovinsku i nový kontrakt na distribuci nápojů firmy Rauch.

Za první tři čtvrtletí dosáhla společnost čistého zisku pro akcionáře na úrovni 69,1 milionů zlotých (438 milionů korun). Výsledek, který je očištěn o jednorázové vlivy, představuje meziroční nárůst o 67 procent. Tržby skupiny stouply o 16,3 procenta na 844 milionů zlotých, což po očištění také představuje historicky nejlepší výsledek. Kofola údaje oznámila v pondělí v prezentaci pro analytiky.

Také ostatní klíčové finanční ukazatele rostly. Ukazatel EBITDA (provozní zisk před odpisy) se zvýšil o 34,6 procenta na 150 milionů zlotých.

Hospodářské výsledky odrážejí strategii, kterou firma v minulých letech postavila na růstu pomocí nákupů jiných regionálních výrobců. Součástí strategie je také zaměření se na nápoje spojované se zdravotním životním stylem, jejichž spotřeba ve střední Evropě roste. V březnu koupila majoritní podíl ve slovinském výrobci minerálních vod Radenska, jejíž příjmy teď přispívají k provoznímu zisku skupiny 17 procenty. Firmě také pomáhají změny v distribuci, zejména letošní kontrakt na distribuci rakouského výrobce džusů Rauch.

"Nákup výrobce Radenska a distribuce Rauch v Čechách i na Slovensku pozitivně ovlivnily všechny součásti hospodaření," uvedla firma v prezentaci. "Hospodaření společnosti Radenska se vyvíjelo nad očekávání dobře."

V červnu zástupci Kofoly také podepsali smlouvu, jejímž prostřednictvím firma získá čtyřicetiprocentní podíl v druhém největším producentovi nealkoholických nápojů na Slovensku, skupině Water Holding. Ta vyrábí minerální vody Budiš, Zlatá studňa, Gemerka, Fatra nebo kolové nápoje Šofokola. Podle mluvčí Kofoly Jaroslavy Musilové zbývá k nabytí podílu schválení transakce slovenským antimonopolním úřadem.

Kofola, která letos přestěhovala své ústředí z polské Varšavy do Ostravy, vznikla v roce 2002 v České republice, když se rodina řeckého rodáka Kostase Samarase po neúspěchu plánu na dovoz džusů z Řecka rozhodla obnovit původně československou značku známého kolového nápoje. V segmentu kolových nápojů se postupně stala dvojkou na českém trhu po Coca-Cole. V roce 2008 do společnosti investoval středoevropský fond Enterprise Investors. To umožnilo sérii nákupů firem a regionální expanzi.

Salátové bary UGO získávají na popularitě

Příjmy Kofoly za prvních devět měsíců na českém trhu vzrostly o 15 procent (v korunovém vyjádření). Přispěla k ním distribuce nápojů Rauch a růst byznysu salátových barů UGO.

Tržby UGO se za devět měsíců v roce zvýšily o 65,4 procent. Řetězec salátových barů, který existuje od roku 2012, se loni rozšířil převzetím konkurenční skupiny Mangaloo. Počet vlastních UGO barů Kofoly vzrostl letos z 23 na 28 a počet těchto barů, které firma provozuje jako franšízu, vzrostl z 27 na 31. Firma v Česku také otevřela svou první restauraci rychlého občerstvení s názvem NaGrilu.

Distribuce Rauch pomohla firmě i na Slovensku, kde celkové tržby rostly o 14,4 procenta.

Prodeje v Polsku klesly o 6,2 procenta. Firma uvedla, že snaha o zlepšení prodejních marží na tomto trhu má dopad na objem prodeje.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Kofola letos přestěhovala své sídlo a mění svoji strukturu. V říjnu se stala divize Kofola ČeskoSlovensko a.s. mateřskou společností celé skupiny. Firma v současnosti připravuje úpis akcií na pražské burze. Detaily této transakce ale zatím nebyly zveřejněny.

Letos Kofola koupila 97,6procentní podíl v největším výrobci minerálek ve Slovinsku, ve společnosti Radenska. Skupina má tak osm výrobních závodů a kromě Polska, České republiky, Slovenska a Slovinska působí také v Rusku.

Zaměstnává 2 300 lidí, z toho zhruba 700 v Česku. K produktům Kofoly na českém trhu vedle stejnojmenného nápoje patří ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Chito, Top Topic nebo Citro Cola.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru