Před 15 lety rozjížděla Jana Uhlig systém rychlých půjček v pražské pobočce Raiffeisenbank. Dnes má vlastní podnik zaměřený na mobilní reklamu, který založila v Silicon Valley. Za jeho řízení a rozvoj nyní převezme prestižní mezinárodní ocenění Stevie Awards pro ženy v byznysu jako Ředitelka roku. "Silicon Valley je plné příležitostí, ne každý ale uspěje," míní Jana Uhlig.

Její začátky nebyly jednoduché. Uhlig v roce 1999 dokončila bakalářské studium na Vysoké škole ekonomické v Praze a místo pokračování v magisterském programu chtěla začít pracovat. Známí ji odrazovali, právě pracovní zkušenost ale dnes Uhlig vnímá jako výhodu.

"Při práci v bance jsem získala mnoho zkušeností, otrkala jsem se. Člověku se potom lépe učí o něčem, co už zažil a dokáže si to představit v praxi," říká dnes matka dvou dětí. Po dvouleté praxi se rozhodla ve studiu pokračovat.

"Chtěla jsem si udělat manažerský titul MBA. Našla jsem žebříček nejlepších škol, které tento obor nabízí. Na prvním místě byla Kellogg School of Management v Chicagu. Přihlásila jsem se tam a vzali mě. Asi to bylo štěstí," popisuje Uhlig.

Ani tehdy se s pochopením známých nesetkala. Studium MBA je drahé, nyní stojí přes dva miliony korun. Mohla sis pořídit vlastní bydlení, místo toho ses zadlužila, vyčítali jí. Přesto odjela. Ještě v průběhu studia začala pracovat pro společnost Citigroup.

"Hodně jsem cestovala po světě. New York, Singapur, Florida, pořád jsem někam létala," vzpomíná Uhlig. Vystřídala několik pozic v oblasti kreditních karet, strategie, prodeje i marketingu. Až když si našla v New Yorku manžela, usadila se na jednom místě.

Po pěti letech se rozhodla v Citigroup skončit a založit si vlastní firmu v Silicon Valley. Vznikl HStreaming, start‑up, který se zabýval počítačovými analýzami velkého množství dat. V roce 2013 svou firmu prodala švýcarské společnosti Adello, jež se věnuje umísťování reklamy na mobilní telefony. Obě firmy se sloučily, Uhlig zůstala ve vedení a během dvou let se jí podařilo podnik rozšířit a proniknout na celosvětový trh. Dnes firma udává trendy v technologiích.

Základy, které později využila v práci, si přivezla z Česka. "Díky tomu, že už jsem měla nějaké pracovní zkušenosti, jsem si víc věřila. Brala jsem si práci navíc, řešila jsem, když něco nefungovalo," popisuje Uhlig, co ji podle ní dovedlo k úspěchu. Také je podle ní důležité najít si někoho, kdo je profesně výše, a učit se od něj. "V Americe je normální, když pak sami své zkušenosti předáváte mladším," říká.

HStreaming se rozhodla založit v době, kdy čekala své první dítě. "Nebyl to asi tenkrát nejlepší nápad, ale mně to v tu dobu uzrálo v hlavě," hodnotí zpětně. Nakonec zvládla výchovu syna a později dcery a zároveň uspěla v Silicon Valley. "Ženy to mají těžké všude. Mě podporoval manžel a pomáhala mi chůva," říká.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Když má ostatním ženám poradit, jak dnes uspět v byznysu, začne upozorňovat na vzrůstající úlohu programování počítačů. Radí mladým ženám, aby se naučily programovat i přesto, že se programátorkami stát nechtějí. "Schopnost inovace přes počítače a data bude rozhodujícím faktorem, který oddělí vítězné podniky od těch, které zaniknou," domnívá se Uhlig s tím, že rozumět programování bude novou formou gramotnosti.

V Silicon Valley se některé dívky učí programovat už od třetí třídy. I proto, aby v nich nezakořenila myšlenka, že počítače jsou hlavně pro kluky.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru