Diplomaté členských zemí EU ve středu po několikahodinovém jednání našli dohodu nad kompromisní podobou systému testování emisí automobilů v reálném provozu (RDE). Česká republika se nakonec zdržela, proti bylo jako jediné Nizozemsko, uvedly zdroje ČTK.

Evropská komise a členské země osmadvacítky reagují na skandál automobilky Volkswagen, která manipulovala s výsledky emisních testů. Nejnovější návrh změn pravidel představila komise členským zemím teprve před několika dny, v pondělí o něm jednali ministři životního prostředí. O zavedení RDE se přitom hovoří už počátku roku 2011. 

V současné době se emise měří pouze v regulovaných podmínkách. Měření tak nebere v potaz například různé dopravní situace či chování řidiče.

Evropská komise dnešní rozhodnutí členských zemí uvítala. Eurokomisařka pro vnitřní trh a služby Elžbieta Bieńkowská v prohlášení upozornila, že unie bude první částí světa, kde bude podobně přísné testování vozidel platit. Plánem podle ní je doplnit jej o revidovaný povolovací rámec i dohled nad trhem.

Měření emisí oxidů dusíku v reálném provozu bude podle kompromisní dohody v prvním kroku naplno využíváno od září 2017 pro nové vozy a od září 2019 pro všechna vozidla. V první fázi bude vyšší tolerance odchylky, kdy se měření v reálných podmínkách od hodnoty z laboratorních měření bude moct lišit až o 110 procent. 

Druhá fáze má začít v roce 2020 pro nová auta a v roce 2021 pro všechna vozidla. V tomto případě už by nemělo být možné odchýlit se o více než o polovinu.

Po přibližně pěti hodinách dosažený kompromis změkčuje původní plán Evropské komise, která počítala s nižšími možnostmi odchylky a o rok rychlejším náběhem oné druhé, přísnější fáze.

K návrhu se nyní musí vyjádřit Evropský parlament, nemůže však měnit jeho detaily.