Německý automobilový koncern Volkswagen v důsledku skandálu kolem falšování testů emisí vykázal svou první čtvrtletní ztrátu za více než dvě desetiletí. Firma v letošním třetím kvartálu prodělala na provozní úrovni 3,5 miliardy eur (zhruba 95 miliard korun) po zisku 3,2 miliardy eur před rokem. Zhoršila navíc odhad zisku na celý letošní rok.

Volkswagen upozornil, že výsledky za třetí čtvrtletí negativně ovlivnila tvorba rezervy v objemu 6,7 miliardy eur na budoucí opatření související se skandálem kolem měření emisí. Rezerva je o něco vyšší než původně avizovaných 6,5 miliardy eur.

Tržby společnosti ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostly o více než pět procent na 51,5 miliardy eur (1,4 bilionu korun). Firma potvrdila, že její celoroční odbyt by měl zůstat zhruba na loňské úrovni, kdy činil rekordních 10,4 milionu vozů. Dodala však, že počítá s výrazným poklesem celoročního provozního zisku z rekordních 12,7 miliardy eur v loňském roce.

Čistá ztráta Volkswagenu ve třetím čtvrtletí dosáhla 1,67 miliardy eur. Byla tak nižší, než očekávali analytici, kteří ji v anketě společnosti FactSet odhadovali na 2,11 miliardy eur. Akcie Volkswagenu díky tomu během dopoledne na burze ve Frankfurtu přidávaly více než tři procenta.

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Největší skandál v osmasedmdesátileté historii koncernu přechodně srazil tržní hodnotu podniku až o třetinu, donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě. Volkswagen nyní plánuje svolávání automobilů do servisu, kde provede nutné technické úpravy. Firmě také hrozí vysoké náklady na pokuty a na právní spory.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

"Učiníme vše, co je v našich silách, abychom získali zpět ztracenou důvěru," uvedl nový šéf koncernu Matthias Müller. "Skupina Volkswagen má velmi solidní a rozsáhlé zdroje hotovosti. To nám pomůže zvládnout obtížnou situaci, kterou vyvolaly finanční dopady té záležitosti kolem naftových motorů," upozornil finanční ředitel Frank Witter.

Skandál se týká rovněž asi 1,2 milionu vozů české automobilky Škoda Auto. Volkswagen ve čtvrteční zprávě uvedl, že Škoda vytvořila za první tři čtvrtletí letošního roku provozní zisk 734 milionů eur (téměř 20 miliard korun). To představuje meziroční nárůst o zhruba 13 procent.