Německý automobilový koncern Volkswagen zastavil v Evropské unii prodej nových aut vybavených naftovými motory EA 189, které umožňují manipulovat s emisními testy. Opatření se podle mluvčího firmy týká "velmi omezeného počtu vozů", které mají prodejci na skladě. V některých evropských zemích byl prodej těchto vozů zastaven již dříve, informovala agentura DPA.

Podle mluvčího se v důsledku zastavení prodeje může v některých případech stát, že zákazníkům nebude objednaný automobil dodán. V České republice již tyto vozy v prodeji nejsou, uvedl mluvčí importéra koncernových značek do ČR Jan Klíma.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Volkswagen minulý týden oznámil, že kvůli tomuto skandálu svolá v Evropské unii do servisů zhruba 8,5 milionu naftových vozidel. Ve středu firma podle agentury Reuters uvedla, že zhruba tři miliony problémových vozů v Evropě mají motory o objemu 1,6 litru, které budou vyžadovat hardwarové změny. U motorů s menším či větším objemem než 1,6 litru by podle dřívějších informací měly stačit softwarové úpravy.

Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu snížil cenu akcií automobilky o zhruba třetinu a donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna.

Volkswagen si již na náklady spojené se skandálem vytvořil rezervu 6,5 miliardy eur (176 miliard Kč). Nový šéf koncernu Matthias Müller ve středu upozornil, že firma si možná bude muset dát kvůli skandálu stranou další peníze. "Těch 6,5 miliardy se vztahuje ke svolávání vozů," řekl Müller. "O jakékoliv další tvorbě rezerv mohu pouze spekulovat," dodal.