Pozná členy rodiny, pamatuje si, kde je kuchyně, a rád z ní přinese pivo. Ne, řeč není o šikovném čtyřnohém domácím mazlíčkovi, ale o robotovi. Když si někdo chce vyzkoušet nové kalhoty, ale nejsou právě po ruce – stačí mávnout a už je ve virtuálním zrcadle má na sobě. Díky rozvoji 3D vidění už nejde ani tolik o budoucnost, jako o současnost. 

3D neboli počítačové vidění kombinuje obraz ze dvou bočních kamer, a simuluje tak způsob, jakým obrazové informace přijímají lidé. Tento postup byl ještě donedávna příliš drahý, rozměrný a energeticky náročný. Rychlejší procesory a dokonalejší senzory jej však nyní dokážou dostat i do malých a levných přístrojů, píše deník Wall Street Journal.

Z továren do mobilních telefonů

Jedním z průkopníků zavádění 3D vidění do drobnější elektroniky je společnost Intel. Její technologie RealSense umožňuje laptopům a tabletům, v nichž je zabudována, snímat objekty a lidi ve 3D a následně tento model vložit třeba do počítačové hry. Ovládat elektroniku s RealSense by mělo jít doslova mrknutím oka, software podle stránek výrobce reaguje na pohyby rukou, kývání hlavou nebo i na grimasy. V srpnu firma představila prodejní automaty využívající právě zákazníkovy gestikulace nebo zrcadla sloužící jako virtuální zkušební kabinka. 

Přístroje s RealSense k 3D snímání používají běžnou kameru, infračervenou kameru a infračervený laserový projektor, vše v jednom přístroji. Pro srovnání s dobou minulou nabízí Wall Street Journal příklad Microsoftu - když se firma v roce 2010 snažila vtělit hráčovy pohyby do videoher, potřebovala k tomu dodatečný box o délce téměř jedné stopy, tedy zhruba třiceti centimetrů.

Intel však není jedinou firmou, která nabízí trojrozměrné technologie ve smartphonech a tabletech. Na 3D snímání vsadil také Google se svým Project Tango. Ke kameře do tabletů přidává senzory, gyroskop, barometr nebo kompas, jednu z velkých výhod Tanga vidí jeho produktový manažer Larry Yang i ve schopnosti softwaru fungovat bez přístupu k signálu nebo GPS. Využití tak může Tango najít v oblasti indoor navigace a mapování, popsal pro deník Guardian Yang. 

Robotičtí poslíčci 

Ve vybraných hotelech v Silicon Valley doručují roboti start-upu Savioke hostům na pokoje svačiny nebo zapomenuté zubní kartáčky. Trojrozměrné vidění jim přitom umožňuje vyhýbat se překážkám a orientovat se v prostoru. 

"Tohle je to, co robotika potřebovala posledních 25 let," řekl pro Wall Street Journal šéf firmy iRobot Colin Angle. "Desítky let tady byly počítačové programy, které dokázaly pochopit větu: Přines mi pivo. Pak ale následovaly mnohem větší výzvy typu: Kde je kuchyně? Kde je lednička? Jak vypadá pivo? A za kým mám jít, až to pivo najdu? a další."

Pařížská firma Blue Frog Robotics tyto otázky vyřešila a do svých robotů namontovala technologii za 20 dolarů, která robotovi umožňuje vidět trojrozměrně. Teď dokáže její Buddy poznat členy rodiny a pamatuje si, kde je kuchyně. 

3D vidění na pomoc slepým 

Na počítačové vidění zaměřili tento rok svou pozornost i vědci z britské University of Lincoln. Ve spolupráci s Googlem chtějí vyvinout technologii pro mobilní telefony, která bude pomáhat lidem s zrakovými poruchami. Systém bude založen na 3D mapování, navigaci a hledání určitých záchytných bodů v prostředí, v němž se uživatel pohybuje. "Naším cílem je vytvořit program, který chápe, jakým způsobem se lidé dívají a pozorují jednotlivé prvky ve svém okolí," uvedl ve zprávě vedoucí projektu dr. Nicola Bellotto. 

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Použití trojrozměrného vidění je zajímavé i pro firmy jako Amazon nebo Alphabet a další společnosti, jež by chtěly využít k doručování svých zásilek drony, uvádí Wall Street Journal. Největší výrobce dronů, čínská společnost DJI, vyvinul v červnu pro podnikatele takové modely, které se dokážou vyhýbat překážkám. Firma očekává, že technologie se brzy dostane i do spotřební elektroniky.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru