Německý automobilový koncern Volkswagen ve čtvrtek oznámil, že v Evropské unii svolá do servisů zhruba 8,5 milionu naftových vozidel, kterých se týká emisní skandál firmy.

Svolávací akce má začít v lednu 2016, informovala s odvoláním na sdělení automobilky agentura AFP.

Němci zkontrolují 2,4 milionu vozů VW

Německý Spolkový úřad pro automobilovou dopravu (KBA) nařídil automobilce Volkswagen svolat 2,4 milionu vozů na kontrolu a opravy kvůli skandálu s obcházením testů měření emisí. Sama automobilka přitom na leden plánovala svolat řidiče postižených vozidel na dobrovolné bázi a počítala s dokončením oprav vozů do konce příštího roku.

Úřad ale nesouhlasil a nařídil povinné svolání všech dotčených vozů v Německu. Volkswagen sdělil, že prozatím od KBA nedostal žádné pokyny, zda a jak svolání vozů provést. České ministerstvo zatím majitele aut s motory vybavenými kontroverzním software svolávat nebude.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Svolávání začne na počátku roku 2016. KBA bude sledovat začátek akce a její pokrok," řekl ve čtvrtek německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Dodal, že na konkrétní informace k časovému harmonogramu je ještě brzy, protože se musí vyjasnit ještě technické detaily oprav. Majitelé dotčených vozů by měli být o všem informováni v dopisech.

Podle dřívějších slov ministra Dobrindta by se skandál s měřením emisí měl v Německu dotýkat až 2,8 milionu vozů, část z nich ale již v Německu podle agentury DPA nejezdí. Odhaduje se, že podvodné zařízení, které obcházelo přísné testy měřící emise, bylo instalováno do 11 milionů dieselových vozů Volkswagen po celém světě. 

KBA rovněž navrhuje, aby software v dieselových vozech Volkswagenu, který umožňuje falšovat výsledky emisních měření, byl považován za protiprávní.

České ministerstvo dopravy počká, jak dopadne homologace vozidel Škoda v Británii. "Nebudeme přijímat nějaká unáhlená rozhodnutí ohledně povinnosti nebo dobrovolnosti svolávací akce. Musíme v prvé řadě chránit zákazníky, kteří mají vozy s těmito dieselovými motory. Uživatelé těchto aut s inkriminovanými dieselovými motory nákupem a provozováním takového auta nic neprovedli a za problémy s motory nemohou.

Nicméně jsme nyní v kontaktu s německými a britskými autoritami, se kterými řešíme další postup," dodal ministr dopravy Dan Ťok.

Podezřelý software mají i nové modely

Skandál by se mohl rozšířit na další vozy. Podle agentury AP Volkswagen používá podezřelý software i u nejnovějších modelů dieselových vozů pro rok 2016. I tento software mohl snižovat emise při měření. Firma o novém softwaru informovala minulý týden americké úřady.

Americká agentura pro životní prostředí (EPA) nyní software prověřuje a zjišťuje, zda by nemohlo jít o další nástroj k manipulacím s emisními měřeními.

Software instalovaný do vozů s motory TDI 2.0 pro modelový rok 2016 je "pomocné zařízení pro kontrolu emisí", uvedla mluvčí americké divize Volkswagenu Jeannine Ginivanová. Software urychluje oteplování katalyzátoru a zvyšuje tím výkon zařízení, které rozkládá škodlivé oxidy dusíku na dusík a kyslík. Tento software podléhá schválení úřadů, uvedla firma.

"Máme ohledně toho na VW dlouhý seznam otázek," uvedla představitelka EPA Janet McCabeová. "Na některé z nich jsme dostali odpovědi, všechny odpovědi ale ještě nemáme," dodala.

Itálie vyšetřuje Lamborghini

Pro Volkswagen to znamená, že tisíce nových vozů importovaných do USA jsou umístěny "v karanténě" v amerických přístavech a nesmí se v zemi prodávat. Stejně tak stojí prodej dieselových Passatů vyráběných ve státě Tennessee. Automobilka již minulý týden stáhla žádosti pro povolení prodávat nové dieselové modely v Americe. 

Italské úřady vyšetřují kvůli podezření z podvodu manažery německé automobilky Volkswagen a jejího dceřiného výrobce luxusních sportovních vozů Lamborghini. Orgány finanční policie v této souvislosti prohledaly ve čtvrtek kanceláře Volkswagenu ve Veroně a sídlo Lamborghini v Bologni. Agentuře Reuters to sdělil šéf prokuratury ve Veroně Mario Giulio Schinaia.

Podle agentury ANSA má prokuratura u Volkswagenu a Lamborghini podezření na obchodní podvod. Žádná z dotčených firem se k tomu nevyjádřila.

V Americe hrozí koncernu obří pokuta

Celý skandál vypukl v září v USA, když EPA obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory z let 2009 až 2015 používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. 

Koncernu prozatím za podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (426 miliard korun). Volkswagen pak přiznal, že takový software instaloval do zhruba 11 milionů aut po celém světě. Skandál srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě.