Výroba letadel pro regionální dopravu L-410 by v Rusku mohla začít v roce 2020. V sibiřském Tomsku to ve středu řekl generální ředitel Uralského těžebního a hutního závodu (UGMK) Andrej Kozicyn. UGMK je vlastníkem společnosti Aircraft Industries, výrobce letadel v Kunovicích. Výrobu letadel na jihovýchodě Moravy to ovšem podle kunovické firmy nijak neovlivní.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Lokalizace výroby českých letadel se má podle Kozicyna ujmout firma Uralský závod civilního letectví (UZGA) ve spolupráci s UGMK. Část letounů by se údajně měla vyrábět už napřesrok. Zda bude výroba letadel do Ruska přenesena, nebo bude spuštěna souběžně s produkcí v Česku, z Kozicynových slov nevyplývá. Šéf uralského koncernu nicméně řekl, že stroje vyráběné v Rusku by měly být určeny pro trh v Rusku a v sousedních státech.

Výroba letadel v Kunovicích se bude postupně zvyšovat podle současných záměrů, a to především za účelem pokrytí potřeb trhů v Asii, Africe a v Americe, oznámila společnost Aircraft Industries.

Aircraft Industries je největším výrobcem civilní letecké techniky v ČR, zaměstnává kolem tisícovky lidí. Nosným programem firmy je právě malý dopravní letoun L-410 dodávaný do mnoha zemí, především do Ruska. L-410 byl vyvinut ve druhé polovině 60. let, mezitím byl několikrát modernizován.

Společnost UZGA chce podle ruské agentury Tass investovat do projektu výroby českých letounů v Rusku 1,2 miliardy rublů během příštích dvou let. Na letišti Uktus v Jekatěrinburgu má vyrůst řada nových výrobních objektů, letiště má projít modernizací a další náklady si podle Tass vyžádá vyškolení personálu a certifikace lokalizovaných strojů pro ruský trh.

Generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková v červenci ČTK řekla, že firma letos zatím prodala tři letadla do Bangladéše a jedno do Alžírska. Jedná se o prodeji do Indie, Číny, Kazachstánu a Grónska. Společnost hodlá vyrobit 18 letadel, loni jich vyrobila o dvě méně a 16 letadel také prodala.

Plšková řekla, že přesun továrny z Kunovic do Ruska by byl nákladný. "Myslím si, že naši majitelé ví, že je tady potenciál v lidském faktoru. Naši lidé jsou šikovní a mají obrovské zkušenosti, což je naše doména," řekla.