Důvěra investorů a analytiků v německou ekonomiku se tento měsíc prudce propadla. Daň si vybral emisní skandál s naftovými auty od domácího automobilového koncernu Volkswagen a útlum na rozvíjejících se trzích. Vyplývá to z údajů, které v úterý zveřejnil institut ZEW v Mannheimu. Index důvěry se snížil ze zářijových 12,1 bodu na 1,9 bodu. Dostal se tak hluboko pod dlouhodobý průměr 24,8 bodu.

Ekonomové v průzkumu agentury Reuters očekávali pokles pouze na 6,0 bodu.

"Emisní skandál ve Volkswagenu a slabý růst na rozvíjejících se trzích srazily hospodářské vyhlídky Německa," uvedl šéf institutu ZEW Clemens Fuest v prohlášení. Výkon domácí ekonomiky je ale stále dobrý a ekonomika eurozóny se nadále zotavuje. Propad německé ekonomiky do hospodářské recese je podle něj tudíž dosti nepravděpodobný.

Hodnocení současných podmínek v Německu zhoršilo více, než se čekalo. Dílčí index klesl na 55,2 bodu z 67,5 bodu. Očekával se pokles na 64,7 bodu.

Německá ekonomika je největší v Evropě a je na ní závislá i řada českých podniků. Loni ekonomika stoupla o 1,6 procenta a zaznamenala nejrychlejší růst za poslední tři roky.

VW sníží plánované investice o miliardu eur ročně

Německý automobilový koncern Volkswagen sníží kvůli emisnímu skandálu investice do své vlajkové značky VW o zhruba miliardu eur ročně (27,1 miliardy korun) oproti původnímu plánu. Vyplývá to z úterního sdělení nového představenstva VW. "Značka Volkswagen mění strategii pro budoucnost," uvedl generální ředitel VW Herbert Diess.

Automobilka provede změny v modelové strategii. Více se chce zaměřit na elektrické a hybridní vozy. Do naftových aut chce umísťovat jen nejnovější a nejlepší technologie ochrany životního prostředí.

V Evropě a v Severní Americe upraví VW své záměry strategii týkající se naftových motorů. Používat v nich prý bude pouze zařízení s technologií SCR a AdBlue, aby tak snížila emise výfukových plynů. Ke změně prý přikročí "co nejdříve".

Nový šéf koncernu Matthias Müller tento měsíc upozornil, že finanční následky skandálu zatím nejsou zřejmé a firma přezkoumá všechny plánované investice.

Premiér německého spolkového státu Dolní Sasko Stephan Weil v úterý prohlásil, že přiznání koncernu ohledně manipulací s emisními daty mělo přijít podstatně dřív. Dolní Sasko, které má ve Volkswagenu pětinový podíl, si ale prý svůj podíl v automobilce ponechá.