Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor's v pondělí snížila německému automobilovému koncernu Volkswagen dlouhodobý rating o jeden stupeň na A-.

Současně varovala, že by mohla rating automobilce dál snížit, a to až o dva stupně. Agentura tím reaguje na dopady skandálu s emisemi.

Volkswagen podle S&P prokázal závažné nedostatky v řízení a vnitřní kontrola v automobilce se ukázala nedostatečná na to, aby zabránila nebo zjistila údajné protiprávní jednání. S&P rovněž vidí významné poškození dobré pověsti firmy a finanční rizika ve střednědobém horizontu. Celkové dopady na automobilku ale podle ní mohou být známy až za několik měsíců, možná i let.

Rating Volkswagenu zatím zůstává v investičním pásmu, ve střední vyšší kvalitě. Od neinvestičního pásma je vzdálen čtyři stupně.

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovým motorem po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí. Automobilka zatím přesně nestanovila celkové náklady na skandál, na budoucí opravy a odškodnění zatím dala stranou 6,5 miliardy eur (176,1 miliardy korun). Uvedla přitom, že tato částka nebude stačit. Podle dřívějších odhadů by jen v USA mohla na pokutách zaplatit až 18 miliard dolarů (429 miliard korun).

Konzultační společnost Brand Finance uvedla, že skandál snížil hodnotu značky Volkswagen o 191 miliard dolarů. Za poslední rok se hodnota značky VW snížila o čtyři procenta na 4,17 bilionu dolarů (99,4 bilionu korun).

Úvěrový rating je důležitým vodítkem pro investory, neboť jim ukazuje, jaká je pravděpodobnost, že dlužník úvěr splatí včas a v plné výši. Má rovněž důležitý vliv na ochotu věřitelů příslušenému subjektu půjčovat a na podmínky půjčky.

Čím je rating vyšší, tím lépe je dlužník vnímám v očích věřitelů a je pravděpodobnější, že si bude schopen zajistit levnější půjčky.

Volkswagen bude chtít od dodavatelů tři miliardy eur na slevách

Německá automobilová skupina Volkswagen bude od svých dodavatelů požadovat snížení cen v celkovém rozsahu tři miliardy eur (81 miliard korun). Je to součást širších úsporných opatření, která mají zmírnit finanční dopady skandálu s měřením emisí, napsal v pondělí německý list Handelsblatt.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Volkswagen, jehož součástí je i česká Škoda Auto a který má řadu českých dodavatelů, plánuje úsporná opatření také v oblasti mezd, marketingu nebo sponzorování.

Úspory mají zasáhnout i řadu modelů, uvedl list.