Průměrný klient zaplatil v letošním 3. čtvrtletí za užívání bankovních služeb 186 korun měsíčně, což je o šest korun více než ve 2. kvartále. Vyplývá to z Klientského indexu, který sestavuje server Bankovnípoplatky.com. Toto zvýšení bylo způsobeno především zvýšeným počtem výběrů z bankomatů u cizích bank v ČR nebo výběry v zahraničí.

"Dalším důvodem je narůstající počet respondentů kalkulátoru bankovních poplatků z velkých bank (především Komerční banky, ČSOB, GE MoneyBank a Raiffeisenbank), kteří platí za vedení bankovního účtu více, než jsou průměrné měsíční náklady," uvedl server. Dalším faktorem mohou být změny v sazebnících bank, i když třetí čtvrtletí 2015 jich nepřineslo tolik jako kvartály předcházející.

"Z indexu paradoxně vyplývá, že i když klienti ve velkém migrují k mladším, modernějším a nízkonákladovým bankám, na poplatcích dají v průměru více. Osobně si to překládám tak, že je poplatková politika velkých českých bank stále úspěšná," řekl ředitel finanční skupiny Chytrý Honza Jiří Paták. Pokud se podle něj banky dostanou pod tlak a zruší poplatek za vedení účtu, obratem klientovi naúčtují položku jinou, ne tak viditelnou.

Pořadí nízkonákladových účtů se ani v tomto čtvrtletí příliš nezměnilo. První místo obhájila Equa bank s běžným účtem, kde aktivní klient zaplatí pouze osm korun. O jednu pozici si polepšila Air Bank s malým tarifem při průměrných nákladech 16 korun za měsíc.

Také Fio s běžným účtem si o jednu příčku polepšilo (30 korun) a dostalo se tak před mBank, kde klienti průměrně zaplatí 32 korun. Pětici nejvýhodnějších účtů uzavírá ERA s on-line účtem s (78 korun).

Server sleduje podrobně chování klientů. Nejde tedy jen o to, u jaké banky jsou, ale hlavně kolikrát danou službu užijí. Díky tomu je celkový poplatek klienta ovlivněn nejen tím, jak drahou banku má, ale především tím, jak se v ní chová. Pokud je někdo aktivní, tak v průměrně drahé bance platí měsíčně stokoruny. Jestliže někdo banku prakticky neužívá, tak i v drahé bance se může dostat pod 100 korun měsíčně.