Němečtí vyšetřovatelé uskutečnili kvůli emisnímu skandálu Volkswagenu prohlídky na několika místech včetně Wolfsburgu, kde má automobilový koncern sídlo. Oznámila to ve čtvrtek prokuratura v severoněmeckém městě Braunschweig.

Pátrání mělo za cíl zajistit dokumenty a zařízení pro ukládání dat, které by mohly pomoct určit, kdo se na údajné manipulaci podílel, a vysvětlit, jak byla případně provedena, citovala z prohlášení úřadu agentura AP.

Mezitím komise v americkém Kongresu veřejně vyzpovídala šéfa americké součásti Volkswagenu Michaela Horna. Ten si stál za tím, že vedení automobilky o podvodech nevědělo a že šlo o jednání jednotlivců. "Šlo o čin několika softwarových inženýrů, kteří nastavení vozů změnili z mně neznámých důvodů. Rád bych příčinu jejich jednání také znal," řekl Horn s tím, že možná za podvodem stál finanční tlak. Kongresmani ale na toto vyjádření pohlíželi velice skepticky. Část z nich je součástí podvedených zákazníků, protože mají dieselové vozy Volkswagen. Někteří proto například navrhovali, aby automobilka spustila speciální výkupní program, při němž by odkoupila zpět všechny dotčené vozy - týkalo by se to údajně až 480 tisíc vozů.

Horn řekl, že zhruba 430 tisíc vozů nebude možné opravit jen aktualizací softwaru, ale bude potřeba provést i mechanické změny. Opravené vozy by pak ale měly vypouštět podlimitní množství emisí. Dodal, že se nezmění jejich spotřeba, ale může dojít ke snížení výkonu.

Po Hornovi před komisi předstoupil šéf americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) Christopher Grundler. Ten vypověděl, že agentura provádí namátkové kontroly různých vozů a snaží se odhalit další případy podvádění s měřením emisí. Řekl také, že EPA provedla další testy, ale jejich výsledky ještě nemá. Grundler očekává, že Volkswagen přijde již v příštím týdnu s návrhem řešení skandálu.

Skandál vypukl před téměř třemi týdny, kdy EPA obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Jak ve čtvrtek Volkswagen uvedl, není nadále jasné, zda je software pro kontrolu emisí nezákonný podle evropských pravidel. Zařízení bylo instalováno zhruba do osmi milionů aut v Evropě.

On-line reportáž

On-line reportáž byla ukončena
15:44
Die Welt: Razie se týkala i soukromých domů

Zpravodajský server Welt.de uvádí, že policie prohledávala bydliště některých zaměstnanců koncernu. Koho konrétně, to policejní mluvčí odmítl sdělit. Do zátahu se zapojili tři státní zástupci a pět desítek policistů.

diewelt

15:50
Šéf americké součásti Volkswagenu bude od 16 hodin vypovídat před vyšetřovací komisí

Ředitel americké součásti Volkswagen Group of America Michael Horn bude od 16 hodin středoevropského času vypovídat před vyšetřovací komisí amerického Kongresu. Přímý přenos z jednání komise přinese server Market Watch.

Před zákonodárce by měli předstoupit i dva vysoce postavení činitelé americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA), která Volkswagen z falšování naměřených hodnot emisí v září obvinila.

15:54
Na jednání komise přišlo více novinářů než při podobném jednání ohledně General Motors

Podle amerického novináře Davida Shepardsona je na místě jednání komise více kamer než při loňském slyšení ohledně kauzy s automobilkou General Motors.

15:57
Skandál vypukl 18. září

Připomeňme si, o co se v kauze Volkswagenu jedná. Skandál německé automobilky vypukl v pátek 18. září, kdy Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní, až čtyřicetinásobné hodnoty toxických oxidů dusíku. Celosvětově se jedná o 11 milionů vozů. Z nich osm milionů firma prodala v Evropě.

Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard korun). Skandál navíc začaly vyšetřovat i další země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.

Před vyšetřovací komisí amerického Kongresu bude okolnosti podvodu vysvětlovat Michael Horn, šéf amerického Volkswagenu. Ten už v předstihu zveřejnil výpověď, ve které přiznal, že o falšování emisních testů věděl už 18 měsíců předtím, než se objevila na veřejnosti. Firma přitom ještě ve středu tvrdila, že se skutečností obeznámen nebyl.

16:00
Komise zahájila slyšení

Komise amerického kongresu zahájila slyšení, kterého se zúčastní například i Michael Horn, šéf americké součásti Volkswagenu. Předseda Tim Murphy na začátek slyšení prohlásil, že jeho prvním automobilem byl Brouk právě od Volkswagenu. Tím ale podle komentátorů přátelská atmosféra v sále skončila.

16:09
Kritika se nesnesla jen na VW, ale také na agenturu pro životní prostředí EPA

Předseda komise Murphy kritizoval kromě Volkswagenu také komisi pro životní prostředí EPA. Ptá se, proč její testy neodhalily podvody s emisemi.

16:19
Kongresmani zasypali šéfa VW otázkami

Komise se Michaela Horna ptá na řadu otázek. Například jak oprava vadných automobilů ovlivní jejich výkon, spotřebu či tvorbu emisí nebo co Horn udělal poté, když se již v roce 2014 dozvěděl o jistém problému s emisemi.

16:32
Šéf amerického VW odpovídá

Michael Horn začal před komisí vypovídat. Hned z kraje prohlásil, že neměl důvod mít podezření, že s dieselovými motory je něco v nepořádku.

16:49
Horn se o "šidítku" v motorech VW dozvěděl kolem 3. září

Michael Horn se o existenci podvodného zařízení upravujícím fungování dieselových motorů při měření emisí dozvěděl kolem třetího září, tedy zhruba dva týdny před vypuknutím skandálu. Na otázku komise, zda věděl, jak zařízení funguje, prohlásil, že nikoliv, jelikož není strojař.

16:55
Horn: Americký Volkswagen o podvodech netušil

Horn dále vypověděl, že nevěří, že by kdokoliv z americké součásti Volkswagenu o podvodném zařízení do začátku letošního září věděl.

Důvodem, proč automobilka s podvodným zařízením přišla může být pole Horna to, že její inženýři zkrátka nedokázali dostát přísným požadavkům americké komise pro ochranu životního prostředí EPA.

16:58
U některých vozů nebude stačit změna softwaru. Může dojít ke zhoršení jejich výkonu

Horn prohlásil, že některé vozy (a možná jich bude přes 300 000) budou kromě změny softwaru potřebovat i mechanický zásah, aby fungovaly, jak mají. Případná servisní oprava by se neměla dotknout spotřeby, nicméně změna může ovlivnit výkon vozů.

17:02
Německý ministr hospodářství: Volkswagen by měl spolupracovat

Německý vicekancléř a ministr hospodářství Sigmar Gabriel ve čtvrtek Volkswagen vybídl, aby při řešení krize postupoval proaktivně. Uvedl ale také, že kritici by neměli překročit určitou mez. "Neměla by nastat debata o automobilovém odvětví nebo dieselové technologii," uvedl Gabriel, který se ve čtvrtek ve Wolfsburgu zúčastnil schůze odborového svazu zaměstnanců Volkswagenu.

17:04
Šéf VW ujišťuje: Dokážeme dotčené vozy opravit tak, aby dodržely emisní standardy

Horn ujistil komisi, že automobilka dokáže všechny dotčené vozy opravit tak, aby dodržovaly emisní limity vyžadované agenturou EPA.

17:13
Další problém pro VW? Má podezřele nízkou úmrtnost při nehodách

Volkswagen vykazuje nejnižší míru úmrtnosti a zranění mezi všemi největšími automobilkami na americkém trhu. Průměrná míra úmrtnosti jedenácti největších automobilek v USA byla devětkrát vyšší hodnota u aut značky Volkswagen. VW má nižší čísla než Honda, výrobce letos trestaný za podhodnocení míry úmrtnosti ve svých autech. Více čtěte zde.

17:16
Ťok: Emise by mohly být testovány v reálném provozu již za dva roky

Česká republika podporuje zavedení testů automobilových emisí v reálném provozu od roku 2017, nejpozději od roku 2018, řekl ve čtvrtek novinářům ministr dopravy Dan Ťok. Dodal, že někteří z jeho evropských kolegů na dnešní ministerské schůzce v Lucembursku prosazovali kvůli skandálu německé automobilky Volkswagen ještě časnější spuštění nového způsobu měření.

"Česká republika testy v reálném provozu podporuje a chceme, aby byly zavedeny, protože bychom měli zákazníkům říct, jak auta fungují v reálném provozu, a ne jen v tom ideálním na testovací stolici," míní Ťok. Podle jeho názoru je ale zároveň třeba dát automobilovým firmám dostatečný čas, aby se na nové podmínky připravily.

Ministr dopravy Dan Ťok.

17:25
Podle šéfa VW nebylo podvádění s emisemi nařízeno vedením

Horn komisi kongresu řekl, že vedení automobilky provést podvody s emisemi nenařídilo. Přiznává ale, že je "velmi těžké uvěřit", že o manipulacích vedoucí představitelé nevěděli. Nicméně kvůli skandálu byli tři zaměstnanci automobilky v Německu suspendováni, jmenovat je ale nechtěl.

17:38
"Jak by o tak rozsáhlém podvodu mohlo rozhodnout několik inženýrů?"

Republikánský kongresman Michael Burgess zpochybňuje, že by o podvodech nevědělo vedení. "Jak může několik inženýrů spustit rozsáhlý podvod v tak velké nadnárodní společnosti?" ptá se.

17:46
V kongresu je dost lidí, kterých se kauza týká - vlastní auto od Volkswagenu

Zahraniční komentátoři si všímají jedné věci - automobily Volkswagen jsou mezi kongresmany velmi oblíbené. Několik z nich osobně nebo v rodině mělo legendárního "brouka", jiní vlastní vůz německé automobilky nyní. A několik kongresmanů dokonce spadá mezi podvedené zákazníky, kteří si zakoupili automobily s podvodným zařízením. Na snímku je jeden z nich - republikán Morgan Griffith, donedávna údajně spokojený řidič dieselového Volkswagenu. Navrhuje, aby automobilka spustila program na vykupování vadných automobilů. Odhaduje, že by šlo o více jak 480 tisíc vozů.

18:10
Na adresu Volkswagenu padají v komisi ostrá slova

Zástupci Volkswagenu jsou v kongresu zasypáni vlnou kritiky. Volkswagen se podle kongresmanů chová arogantně a neadekvátně. Velká část z nich nechce uvěřit příběhu o "komplotu" několika inženýrů, kteří vše provedli bez vědomí vedení. Šéf amerického VW Michael Horn si myslí, že k idee podvádět mohl některé pracovníky automobilky přimět finanční tlak.

18:29
Horn slyšení přežil

V americkém kongresu skončilo "grilování" šéfa americké části Volkswagenu Michaela Horna. Kongresmani se jej vyptávali nejen na současný skandál, ale i na jiný podobný skandál z roku 1974. Podle komentátorů se Horn během slyšení držel mnohem lépe, než v dřívějších dnech.

18:32
Horn neodpověděl na otázky novinářů a zmizel v Passatu. Nebyl to diesel
18:33
Kongresmani budou za několik hodin jednat se zástupci EPA

Komise amerického kongresu by dnes měla ještě hovořit se zástupci americké agentury pro životní prostředí EPA.

19:11
Slyšení komise má brzy pokračovat

V 19:30 středoevropského času by mělo pokračovat slyšení komise kongresu ohledně skandálu s měřením emisí u dieselových vozů automobilky Volkswagen.

19:18
Psali jsme: Při tvrdších testech mají problém i další automobilky, například Renault či Hyundai

Volkswagen není sám, kdo může mít problémy s měřením emisí. Auta s naftovými motory značek Renault, Hyundai, Citroen, Fiat, Volvo a dalších vypouštějí v přísnějších testech podstatně více emisí. Ukázaly to údaje největšího evropského autoklubu ADAC. Podle jeho výzkumu vypouštěly některé testované nové vozy s naftovými motory od těchto výrobců i více než desetkrát víc oxidů dusíku, než kolik ukazovaly testy Evropské unie. Více čtěte zde.

19:48
Nyní před komisi předstoupí svědci z EPA

Slyšení komise kongresu pokračuje. Své výpovědi přednesou zástupci agentury pro ochranu životního prostředí EPA. Zájem novinářů na místě je značně nižší než při vystoupení šéfa amerického Volkswagenu.

20:00
Šéf EPA: Očekáváme, že VW nabídne řešení již příští týden

Šéf americké agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) Christopher Grundler očekává, že Volkswagen agentuře nabídne řešení skandálu již v příštím týdnu.

20:31
EPA bude testovat další vozy, výsledky jiných testů ale zatím nemá

Šéf EPA řekl, že agentura bude postupovat nepředvídatelně při zkoumání vypouštění emisí u různých vozů, aby odhalila případné další podvody. Dodal, že výsledky dalších testů agentura zatím nemá.

20:50
Slyšení před komisí kongresu skončilo

Komise skončila s vyslýcháním šéfa americké části Volkswagenu i s členy americké agentury pro životní prostředí EPA.

20:57
Shrnutí dnešních událostí

Shrňme dnešní dění:

  • Německá policie provedla razii v sídle Volkswagenu ve Wolfsburgu i na dalších místech včetně soukromých domů pracovníků automobilky. Pátrala po dokumentech, které by odhalily, kteří zaměstnanci jsou do podvodu zapleteni.
  • V americkém kongresu zasedala komise, před kterou předstoupil šéf americké části Volkswagenu Michael Horn a šéf Americké agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) Christoper Grundler.
  • Horn vypověděl, že o instalaci podvodného zařízení nevěděl až zhruba do 3. září (18. září se informace o skandálu dostaly na veřejnost).
  • Horn dále řekl, že o zařízení ovlivňující měření emisí nevědělo vedení automobilky, že za celou věcí stojí několik inženýrů. Jejich motiv mu nebyl znám, nicméně odhaduje, že za jejich úmysly mohl být finanční tlak, protože ekologické motory jsou drahé na vývoj. Dodal, že kvůli skandálu v Německu suspendovali tři zaměstnance.
  • Podle Horna bude u více než 300 tisíc vozů nutné nejen upravit software, ale provést i mechanickou opravu.
  • Oprava aut by se neměla dotknout jejich spotřeby nebo náročnosti na životní prostředí. Přiznal ale, že se může snížit jejich výkon.
  • Kongresmani byli k Hornově výpovědím velmi skeptičtí a odmítali, že by tak rozsáhlý skandál mohlo způsobit pár jedinců bez vědomí vedení.
  • Šéf EPA Christopher Grundler prohlásil, že agentura pokračuje v namátkových testech dalších vozů. Výsledky nových testů ještě nemá k dispozici.
  • Grundler dále řekl, že očekává, že Volkswagen navrhne řešení celé situace již v příštím týdnu.
  • Samotná EPA byla také terčem kritiky především od republikánských kongresmanů. Ti jí vytýkali například to, že skandál nerozkryla mnohem dříve.
  • Několik kongresmanů jsou vlastníci dotčených automobilů, někteří navrhovali, aby Volkswagen upravené vozy začal vykupovat.

Tímto souhrnem uzavíráme tuto on-line reportáž a loučíme se s Vámi. Přejeme příjemný večer.