Při čtení příběhů úspěšných českých podnikatelů vidíme, že téma generační obměny v rodinných firmách je stále aktuálnější. Mezi nejčastější důvody pro hledání vhodného nástupce patří zejména věk zakladatele. Podle průzkumů EY se věk podnikatelů v Česku výrazně zvýšil. Průměrnému českému podnikateli je dnes 60 let a podniká, opět v průměru, 14 let. V tu chvíli u něj nastává správný čas pro výběr a zaškolení nástupce. Tím je nejlogičtěji některé z jeho dětí. S takovým scénářem také původně vlastníci počítali. Může se ale stát, že děti nemají o daný obor zájem, případně se tak velké zodpovědnosti obávají. Některým potomkům úplně stačí, když ve společnostech pracují na manažerských pozicích, ale roli jedničky zastávat nechtějí. Uvědomují si, že okolí je bude neustále srovnávat se zakladatelem a také je kritičtěji posuzovat.

Tím se předání úspěšné firmy komplikuje a pro většinu majitelů je hledání nástupce velmi obtížné. Mohou mít pocit, že opouštějí vlastní, i když již odrostlé dítě. Vždyť se dobrovolně vzdávají možnosti přímého zasahování do každodenního chodu společnosti. Nároky, které i oni sami kladou na budoucího nástupce, se tím pádem ještě zvyšují.

S čím je třeba počítat při hledání a následném zapracování nového manažera, který nahrazuje vlastníka? V první řadě určitě s tím, že minimálně první rok bude majitel do řízení společnosti zasahovat. Zejména pokud se výsledky firmy nebudou vyvíjet ideálním směrem.

Zakladatelé obvykle zůstávají na pozicích v představenstvu společnosti a mohou tak ovlivňovat i kontrolovat její vývoj. K ideálnímu nastavení dochází v případě, že spolupráce s novým managementem funguje na bázi předem odsouhlasené strategie.

Důležité je všechny případné změny projednat, zdůvodnit a získat souhlas i skutečnou podporu vlastníka. To bývá pro mnohé manažery velmi náročné období. Dalším úskalím nového manažera je získání si podřízených. Vlastník společnost vybudoval. To mu dává přirozenou autoritu a zaměstnanci ho většinou velmi uznávají. Pokud firma rostla od nuly, má ve společnosti i hodně svých dobrých přátel, kteří pro něj pracují dlouhodobě. Nový manažer pak může narazit na obcházení svých nařízení, výmluvy na dohody s majitelem, odvolávání se na zavedenou praxi.

Pro každého manažera je důležité vytvořit si vlastní sladěný tým. Často proto dochází i k obměně ostatních členů manažerského týmu. Důležitou podporou pro tento krok je jednak souhlas majitele, dále pak významná podpora ze strany HR manažera a také komunikace směrem k zaměstnancům. Pokud se změnami podaří zvýšit i výsledky společnosti, má nový manažer vyhráno. Pokud ne, čeká ho náročná výzva, s níž získává alespoň další velkou manažerskou zkušenost.