Praha v architektonické soutěži vybere jednotný vzhled laviček, košů a zastávek MHD v metropoli. Chce zohlednit historické centrum a na několika místech v praxi vyzkoušet funkčnost nového městského mobiliáře.

Teprve po vypsání soutěže se vrátí k jednání s francouzskou reklamní společností JCDecaux o podmínkách smlouvy na provoz současného mobiliáře, uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO). V minulosti se opakovaně mluvilo o výpovědi smlouvy s JCDecaux, kterou město považuje za nevýhodnou.

"Jednoho dne smlouva určitě skončí, když ne dřív, tak určitě později, a město bude muset mít nějaký návrh nebo představu, jak zabezpečit mobiliář," řekla k soutěži primátorka. Cílem je sjednotit vzhled městského mobiliáře a také vyhodnotit, zda si bude Praha lavičky spravovat sama, nebo zda vybere správce. V ulicích by se nejprve mělo objevit několik prototypů, a to na místech, kde nyní mobiliář chybí.

"Zvolili jsme cestu zadat architektonicko-designérskou soutěž, to je prvním krokem, dalším krokem bude jednání s dodavatelem, tedy s JCDecaux," uvedla Krnáčová. "Podle našich analýz výnosy, které získává město, nejsou dostatečné ve srovnání s jinými evropskými městy, kde JCDecaux působí," doplnila.

O možné výpovědi smlouvy mluví primátorka od doby, kdy se ujala funkce. Jak dlouho bude jednání trvat, nedokáže odhadnout. "Snažím se plnit sliby, jen existují některé objektivní příčiny, které mi je nedovolují plnit v čase, ve kterém bych chtěla," uvedla.

Firma JCDecaux údajnou nevýhodnost smlouvy opakovaně odmítla. Nedávno vyzvala radní k jednání. Primátorka řekla, že se s vedením sešla jednou. Společnost provozuje 600 zastávek s reklamou a dalších 300 bez reklamy, dále 1500 metrů reklamního zábradlí a 20 veřejných toalet. Na starosti má i jejich údržbu a úklid. Ročně platí městu deset milionů korun.

O možné revizi smlouvy se mluvilo naposledy v souvislosti s pražskými stavebními předpisy, které rozvířily debatu o regulaci reklamy v Praze. Konkurenční firma BigBoard tvrdí, že smlouva s JCDecaux znevýhodňuje konkurenty v oblasti reklamy.