Ruská letecká společnost Aeroflot zrušila plánované převzetí aerolinek Transaero, které jsou druhým největším leteckým přepravcem na ruském trhu. Hlavní akcionáři Transaera totiž nepředložili včas návrh na prodej pětasedmdesátiprocentního podílu, který měl Aeroflot koupit, uvedla agentura Reuters.

Transaero bude muset podle ruských médií zřejmě nyní vyhlásit bankrot. Spojením měla vzniknout jedna z největších leteckých společností světa.

Agentura Interfax uvedla, že důvody zrušení převzetí jsou tři. Kromě nepředložení nabídky na slíbený akciový podíl prý také věřitelé Transaera odmítli model restrukturalizace trhu, který navrhla Sberbank. Ta na jednání dohlížela.

Ruské ministerstvo financí pak nebylo ochotno poskytnout státní záruku 85 miliard rublů (31,4 miliardy korun) na restrukturalizaci Transaera, která byla slíbena v počáteční fázi jednání. Všichni vyjednávači spojení se pak shodli, že jedinou možnou cestou je bankrot aerolinek.

Hlasujte pro IHNED.cz

Čtete rádi ihned.cz? Hlasujte pro nás v anketě Křišťálová lupa 2015.

 

 

Transaero je nyní v takových finančních potížích, že ani nedokáže zaplatit pohonné hmoty do letadel. Palivo tak firmě nyní poskytuje Aeroflot. Ten prý chtěl stroje Transaera přestat tankovat 30. září, ale první místopředseda ruské vlády Igor Šuvalov podle ruských médií požádal Aeroflot, aby tento termín prodloužit do půlnoci 2. října.

Ministr dopravy Maxim Sokolov novinářům řekl, že vláda nařídila zastavit prodej letenek na lety Transaera.

Letenku má prý nyní koupeno asi 650 000 lidí a ministr slíbil, že veškeré povinnosti vůči těmto zákazníkům budou splněny. To slibuje i generální ředitel Aeroflotu Vitalij Saveljev.

Internetové vydání listu Gazeta.ru uvedlo, že ruský premiér Dmitrij Medveděv již dal zelenou zahájení insolvenčního řízení Transaera. Nyní se podle zdrojů pracuje na detailech procedury.

Aeroflot oznámil plány na převzetí Transaera na počátku září. Hlavním akcionářem Aeroflotu je s podílem 51 procent stát. Aeroflot měl podle plánu koupit podíl 75 procent, společnost reorganizovat a začlenit do své struktury. Součástí transakce mělo být i převzetí dluhu, který na konci loňského roku činil 106 miliard rublů (39,1 miliardy korun).

Transakce měla být dokladem snahy Kremlu podpořit krizí ohrožená odvětví. Ruští zákazníci kvůli krizi omezili lukrativní lety do zahraničí a vnitrostátní lety jsou pro přepravce často ztrátové.

Ruské aerolinie loni vykázaly úhrnnou ztrátu asi 30 miliard rublů, asi šestkrát vyšší než za rok 2013, uvádějí údaje Ruského sdružení leteckých přepravců.