Mýtné na německých dálnicích a některých silnicích první třídy musí od čtvrtka platit i řidiči nákladních aut s hmotností nad 7,5 tuny. Dosud se mýtné vztahovalo jen na auta vážící minimálně 12 tun. Podle ministerstva dopravy bude poplatky nově odvádět asi čtvrt milionu vozidel, příjmy pro německý stát by se měly pohybovat v řádu stovek milionů eur ročně.

V Německu je pro nákladní dopravu zpoplatněno všech 12 800 kilometrů dálnic a 2 300 kilometrů silnic prvních tříd (takzvaných Bundesstrasse), které mají dva jízdní pruhy v obou směrech. Dosud činily roční příjmy z mýtného 4,5 miliardy eur (122,3 miliardy korun). Letos by rozšíření mýtného mělo státu vynést navíc 115 milionů eur (3,1 miliardy korun), od příštího roku každoročně 380 milionů eur (10,3 miliardy korun).

"Rozšíření finančního zatížení uživatelů silnic je důležitým prvkem mého plánu na posílení investic do modernizace dopravní infrastruktury. Příjmy z mýtného pro nákladní auta budou trvale účelové vázány na rozvoj našich silnic," řekl k rozšíření mýtného ministr dopravy Alexander Dobrindt.

Výše mýtného závisí na počtu náprav vozidla a na ekologické náročnosti jeho provozu. Za nákladní auto se dvěma nápravami, které splňuje evropskou emisní normu Euro 6, tak dopravci platí minimální sazbu 8,1 eurocentu (2,20 koruny) za kilometr. Nejvyšší sazba mýtného 21,8 eurocentu (5,90 koruny) za kilometr se vztahuje na vozy s pěti a více nápravami, které splňují nanejvýš emisní normu Euro 1.

Na výpočet mýtného si stěžuje Svaz německých řemeslníků, jehož členové budou z velké části postiženi současným rozšířením poplatků. Podle svazu je výpočet nespravedlivý, protože nedělá rozdíly mezi různě těžkými vozidly, která přitom v rozdílné míře poškozují silnice.

Nové německé mýtné postihne i české dopravce. Ti v anketě ČTK uvedli, že nové náklady bude nutné promítnout i do ceny přepravy. U vozidel s hmotností 7,5 až 12 tun by cena mohla vzrůst asi o dvě koruny na kilometr.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Německo usiluje také o zpoplatnění dálnic pro osobní auta. Původně měli řidiči osobních vozidel začít platit za jízdu po německých dálnicích už od začátku příštího roku, po sporech mezi Berlínem a Evropskou komisí o slučitelnosti poplatků s evropským právem ale ministerstvo dopravy odložilo plán na zpoplatnění dálnic na neurčito.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru