Pracovníci německého automobilového koncernu Volkswagen, kteří stojí za falšováním údajů o emisích, postupovali zločinně a musí přijmout osobní zodpovědnost. Podle BBC to řekl ministr hospodářství spolkové země Dolní Sasko Olaf Lies, který je členem dozorčí rady Volkswagenu.

Němečtí prokurátoři už tento týden začali vyšetřovat bývalého generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna. Vyšetřování se prý zaměří na podezření z podvodu při prodeji vozů, které falšovaly údaje o emisích. Agentura AP upozorňuje, že německé soudy mohou za podvod vyměřit až desetiletý trest odnětí svobody.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Volkswagen minulý týden přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut v celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. "Ti lidé, kteří to umožnili, nebo ti, kteří rozhodnutí instalovat tento software učinili, postupovali zločinně. Musí za to přijmout osobní zodpovědnost," řekl Lies.

Vláda spolkové země Dolní Sasko vlastní ve Volkswagenu zhruba pětinový podíl.

Dozorčí rada se podle Liese dozvěděla o problému s falšováním testů emisí jen o něco dříve než média. Lies upozornil, že Volkswagen zatím nemá představu, jaké budou celkové náklady na řešení skandálu. "Vznikla velká škoda, protože miliony lidí ztratily důvěru ve Volkswagen. Spousta lidí se bude určitě soudit o odškodné. Musíme svolat spoustu automobilů a musí se to uskutečnit opravdu rychle," prohlásil.

Nový šéf Volkswagenu Matthias Müller tento týden uvedl, že firma bude majitele problematických vozů kvůli nutným úpravám kontaktovat v nejbližších dnech. Koncern podle něj nyní stojí před "největší zatěžkávací zkouškou" ve své historii.

V úterý večer Volkswagen podle médií uvedl, že ve Švédsku svolá téměř 225 000 vozů včetně 28 000 aut Škoda. V Rakousku se podle agentury DPA manipulace s emisemi týkají 363 400 vozů, v Belgii je prý softwarem umožňujícím manipulovat s testy emisí vybaveno 393 648 aut.

Škoda Auto v pondělí oznámila, že manipulace s emisemi naftových motorů se týkají celkem 1,2 milionu vozů s její značkou. V německé divizi luxusních automobilů Audi skandál zahrnuje 2,1 milionu vozů a ve španělské divizi Seat 700 000 vozů.

Mediální skupina Funke uvedla, že německá prokuratura zahájila předběžné vyšetřování divize Audi.

Koupili byste si dnes Volkswagen s dieselem? Změní aféra VW s podvodným softwarem tuto obří firmu nebo dokonce celý automobilový průmysl?

Jakub Horák
Jakub Horák
producent
Pro majitele vozu to bylo výhodné - měli jste vůz co prošel zkouškami a na silnici se motor choval normálně. Nejspíš se ukáže, že to tak dělají všichni...
Michal Berg
Michal Berg
internetový podnikatel
Emisní limity nejsou výmysl úředníků, ale snaha chránit zdraví lidí. Pokud tím někdo pohrdá, pohrdá lidmi. Jestli se automobilový průmysl po této kauze...
Jan Drahokoupil
Jan Drahokoupil
Evropský odborový institut (ETUI) a Mannheimská univerzita
Diesel od VW bych si už nekoupil. Emise NOx vážně poškozují životní prostředí ve městech, kde tráví moje rodina většinu času. Tenhle podvod může ukončit...