Německý automobilový koncern Volkswagen připravil "komplexní plán", který má zajistit, aby jeho naftové automobily splňovaly emisní normy. Uvedl to podle agentury Reuters nový koncernový šéf Matthias Müller na setkání s vysokými manažery podniku. Koncern tak reaguje na skandál kolem falšování emisních testů.

Volkswagen minulý týden přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut v celém světě instaloval software umožňující manipulovat s emisními testy. Müller však podle agentury DPA upozornil, že software byl aktivován pouze v části těchto vozů. "Proto počítáme s tím, že počet skutečně postižených automobilů bude nakonec nižší," dodal.

Koncern bude podle Müllera majitele vozů se softwarem umožňujícím manipulace v příštích dnech informovat o potřebné úpravě jejich automobilů. Müller minulý týden v čele Volkswagenu vystřídal Martina Winterkorna, který kvůli skandálu s falšováním emisí odstoupil z funkce.

Nový šéf Volkswagenu na setkání s manažery přiznal, že koncern nyní stojí před "největší zatěžkávací zkouškou" ve své historii. Součástí koncernu Volkswagen je rovněž česká Škoda Auto. Ta v pondělí oznámila, že manipulace s emisemi naftových motorů zahrnují zhruba 1,2 milionu vozů s její značkou.

České výrobce autodílů skandál zatím nezasáhl. Potíže mohou objevit později, protože se zakázky v automobilovém průmyslu upřesňují v horizontu dvou tří měsíců. I tak jsou ale firmy optimistické. Podle společnosti TPB, která dodává ložiska Škodě Auto, kauza brzy utichne. Ani společnost Brose, která v Kopřivnici a Rožnově pod Radhoštěm vyrábí sedací systémy a uzamykání dveří, zatím nemá žádné signály o klesajícím zájmu. 

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek v neděli uvedl, že skandál by na české dodavatele autodílů vliv mít mohl. Na základě zkušeností z krize let 2008, 2009 vyjádřil obavy především o některé dodavatele předních německých značek. O české výrobce aut se nebojí.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Evropská komise hodlá v reakci na falšování emisních testů Volkswagenu do konce letošního roku připravit plány na reformu evropského systému pro schvalování nových modelů automobilů. Nová pravidla by podle mluvčí měla mimo jiné zjednodušit spolupráci a výměnu informací mezi členskými státy Evropské unie. Reforma bude vyžadovat souhlas členských států i Evropského parlamentu, napsala agentura Reuters.

Evropská komise již dříve připustila, že existují rozdíly mezi úrovní emisí v testovacích podmínkách a v běžném provozu.

Skandál vypukl v pátek 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (435 miliard korun). Skandál navíc začaly minulý týden vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.

Šéf vlajkové značky VW Herbert Diess by měl dnes o skandálu kolem falšování emisních testů jednat s eurokomisařkou pro vnitřní trh a průmysl Elžbietou Bieńkowskou. Evropská komise minulý týden apelovala na všechny členské státy Evropské unie, aby zahájily vlastní vyšetřování případu a aby dohlédly na přísné dodržování emisních limitů.