O tom, kdo by měl vyvést Volkswagen z nejhorší patálie v jeho osmasedmdesátileté historii, je rozhodnuto. Tento úkol, v německých médiích označovaný jako "mamutí", na svá bedra přebírá dvaašedesátiletý Matthias Müller, dosavadní ředitel automobilky Porsche.

Podobně jako jeho předchůdce Martin Winterkorn je to na slovo vzatý automobilový odborník. Podle britského listu Financial Times má sklony k autokratickému stylu řízení, je energický, ale zároveň schopný diskutovat o citlivých otázkách. Na veřejnosti vystupuje nerad, ale to je příznačné pro většinu ředitelů automobilek.

"To, že volba padla na Müllera, pokládám za správný krok, i když může být považován jen za prozatimního ředitele do doby, než potřebné ostruhy získá Herbert Diess," míní Arndt Ellinghorst, analytik společnosti Evercore ISI. Diess sedí v představenstvu VW teprve od letošního prvního července a odpovídá za rozvoj kmenové značky VW.

Hlavním Müllerovým úkolem bude "překopat" strukturu řízení ve Volskwagenu, která se má opřít o čtyři holdingy. Dále snížit náklady a pozvednout ziskovost především kmenové značky VW. A samozřejmě vést složitá jednání s vládními úřady nejen v USA, ale i v dalších zemích, které požadují, aby se celá záležitost s podvodným měřením emisí co nejdříve vysvětlila a byly z ní vyvozeny důsledky.

Volkswagenu hrozí za porušení zákona na ochranu životního prostředí v USA pokuta až 18 miliard dolarů. Může být dokonce ještě vyšší, anebo naopak podnik vyvázne s pokutou podstatně mírnější. To vše bude záležet právě na Müllerovi a jeho postoji vůči vládě USA.

Co se od nového muže čeká?

Od Müllera se také očekává, že zlepší to, čemu se říká "kultura řízení". Ta byla v mnohém poznamenána někdy až diktátorským stylem Martina Winterkorna. "Potřebujeme vytvořit v podniku takové ovzduší, v němž se problémy nebudou skrývat, nýbrž se o nich bude ve vedení otevřeně hovořit. Potřebujeme kulturu řízení, v níž se bude diskutovat o tom nejlepší přístupu,"prohlašuje předseda koncernových odborů a jeden z nejvlivnějších členů dozorčí rady Bernd Osterloh.

Müller měl vždy blízko k rodinným dynastiím Piëchových a Porscheových, které prostřednictvím společnosti Porsche Automobil Holding koncern VW kontrolují. Když letos v dubnu propukl spor mezi tehdejším šéfem Volkswagenu Martinem Winterkornem a předsedou dozorčí rady Ferdinandem Piëchem, byl to právě Mülller, o kterém se nejvíce spekulovalo jako o nejpravděpodobnějším Winterkornově nástupci.

Od nástrojaře k informatice a ještě výš

Matthias Müller se narodil 9. června 1953 ve východoněmeckém Karl-Marx-Stadtu (nyní Chemnitz, nebo-li Saská Kamenice). V útlém dětském věku se spolu s rodiči vystěhoval do západního Německa.

Maturoval v bavorském Ingolstadtu a poté se nechal u automobilky Audi vyškolit jako vysoce kvalifikovaný nástrojař. Následně si vzdělání doplnil studiem informatiky na Vysoké odborné škole v Mnichově.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Po získání příslušného diplomu v roce 1978 spojil svoji pracovní dráhu s Audi, dceřinou firmou Volkswagenu, vyrábějící luxusní vozy. V roce 1984 tam začal vést oddělení systémové analýzy. V roce 1992 absolvoval stáž na japonském Ministerstvu mezinárodního obchodu a dopravy.

V následujících letech se věnoval produktovému managementu v Audi a také ve španělském Seatu a italském Lamborghini. Zanechal svůj otisk například na úspěšném modelu A3.

Byl to Martin Winterkorn, který ocenil Müllerovy schopnosti a v roce 2007 ho povýšil na koncernového šéfa produktového managementu. Müller v roce 2010 usedl do čela představenstva firmy Porsche a současně se stal členem představenstva Porsche Automobil Holding SE. Prvního března 2015 byl dosazen do koncernového představenstva. V tom mu vydatně pomohl tehdejší předseda dozorčí rady a Ferdinand Piëch.