Skandál ohledně manipulací s emisemi u naftových vozů Volkswagenu šokoval podnikatelské i politické prostředí v Německu a analytici upozorňují, že krize výrobce aut by se mohla stát největší hrozbou pro ekonomiku Německa, větší než řecká krize. Německá ekonomika je přitom považována za nejzdravější v Evropě. 

Volkswagen je největším výrobcem aut na světě a jedním z největších zaměstnavatelů v zemi. Celkem má v Německu více než 270 000 zaměstnanců a ještě více lidí zaměstnávají jeho dodavatelé.

"Najednou se Volkswagen stal větším rizikem poklesu pro německou ekonomiku než řecká dluhová krize," řekl agentuře Reuters hlavní ekonom ING Carsten Brzeski. "Pokud v příštích měsících klesne prodej Volkswagenu v Severní Americe, nebude to mít dopad jen na firmu, ale na celou německou ekonomiku," dodal.

Volkswagen loni prodal v USA téměř 600 000 aut. To je zhruba šest procent jeho celosvětového prodeje.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) varovala, že Volkswagenu v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (437 miliard korun). To je víc, než činil loňský provozní zisk skupiny. Skandál navíc tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země. Firma má sice v současnosti k dispozici 21 miliard eur, kterými by mohla pokutu zaplatit, skandál však vyvolává obavy z propouštění.

Německá vláda má také obavy, že by potíže Volkswagenu mohly mít dopad i na další místní automobilky, Daimler a BMW. Zatím se však u nich neobjevily žádné náznaky podobného problému a někteří analytici si myslí, že dopad bude jen omezený.

Německá vláda ve středu řekla, že automobilový průmysl by měl zůstat "důležitým pilířem" ekonomiky, navzdory prohlubující se krizi kolem Volkswagenu. "Jedná se o vysoce inovativní a velmi úspěšný průmysl pro Německo, s mnoha pracovními místy," řekla mluvčí ministerstva hospodářství.

Analytici však varují, že tato závislost na automobilovém průmyslu by se mohla stát hrozbou pro současný odhad ekonomického růstu, podle kterého se má hrubý domácí produkt letos zvýšit o 1,8 procenta. Německo již musí čelit zpomalení v Číně.

"Pokud by prodej automobilů klesl, dotklo by se to také dodavatelů a s nimi celé ekonomiky," domnívá se odborník na automobilový průmysl berlínského hospodářského institutu DIW Martin Gornig.

Loni v německém automobilovém sektoru pracovalo zhruba 775 000 lidí. To jsou téměř dvě procenta celkové pracovní síly. Automobilový průmysl a výroba automobilových součástek jsou rovněž nejúspěšnějším vývozním odvětvím země. Vývoz tohoto odvětví loni činil více než 200 miliard eur, což byla téměř pětina celkového vývozu.

"To je důvod, proč tento skandál není maličkost. Německá ekonomika byla zasažena ve svém jádru," dodává šéf hospodářského institutu IW Michael Hüther.

Objevují se však i hlasy, podle kterých by se dopad na německou ekonomiku jako celek neměl přehánět. "Nemyslím si, že by se německý automobilový průmysl měl dávat do jednoho pytle," řekl agentuře Reuters hlavní ekonom Commerzbank Jörg Krämer. "Nebude recese jen kvůli jedné společnosti."

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Uklidnit veřejnost se snaží také německá obchodní asociace BGA, podle níž nejsou signály, že by zákazníci v zahraničí začali pochybovat o kvalitě a spolehlivosti německých firem. "Není zde všeobecná nedůvěra vůči dobré značce 'Vyrobeno v Německu'," uvádí výkonný ředitel BGA Andre Schwarz.

Připouští však, že panují určité obavy mezi německými společnostmi z toho, že by skandál Volkswagenu mohl mít dominový efekt na jejich podnikání a oslabit důvěru v německé zboží.

Někteří pozorovatelé také upozorňují na určitý paradox skandálu. Zatímco německé ekonomice se podařilo odolat dluhové krizi v eurozóně i zpomalení hospodářského růstu Číny, čelí nyní největšímu riziku poklesu za dlouhou dobu kvůli jedné ze svých firem. "Ironií všeho je, že hrozba by nyní mohla přijít spíše zevnitř, nikoliv zvenčí," dodává Brzeski.