Banky stále více pronikají do placení za hromadnou dopravu. Pomáhá jim bezkontaktní technologie, která zrychlila platbu kartou a Češi se ji rychle naučili používat. 

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Nově budou moci lidé nakupovat jízdenky přímo v autobuse s bezkontaktní bankovní kartou na příměstské lince z Prahy do Kutné Hory. O dalších linkách se bude rozhodovat v první půlce roku 2016.

V pražských příměstských autobusech s nástupem předními dveřmi zatím mohou cestující platit hotově u řidiče nebo se prokazují kartou Opencard či papírovou průkazkou. Do konce září bude všech čtrnáct vozů linky 381 z Prahy do Kutné Hory vybaveno také bezkontaktními platebními terminály.

"Od nové služby si slibujeme především zjednodušení obsluhy a zrychlení odbavení cestujících," říká Petr Tomčík, ředitel Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy (ROPID). Denně autobusy na této lince přepraví zhruba 3600 cestujících. "Jen platby u řidiče znamenají měsíčně tržby skoro 100 tisíc korun na jeden vůz, to je milión na celou linku," upřesňuje Tomčík.

Banky vydělají na poplatcích

Nejdále s bezkontaktními platbami je plzeňský dopravní podnik, kde cestující mohou platit bezkontaktně ve všech vozech MHD. "S linkou z Prahy do Kutné Hory jdeme zase o krok dále. Naším cílem je umožnit cestujícím v městské, příměstské i dálkové dopravě jednoduše zaplatit za jízdné bezkontaktní platební kartou," říká Petr Hutla z ČSOB, která oba systémy vybudovala.

Banky a karetní společnosti si od spolupráce s dopravními podniky slibují růst objemu plateb kartou, ze kterých mají poplatky. "Vzhledem k dynamickému rozvoji bezkontaktních plateb představuje veřejná doprava významný potenciál," stojí v tiskové zprávě ČSOB. Jen v Praze lidé za rok za dopravu utratí zhruba pět miliard korun.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

ROPID se s ČSOB dohodl, že až do března poběží na lince 381 pilotní provoz, během kterého dopravce nebude bance poplatky za platby kartou platit. Pak ROPID vyhodnotí, jestli o bezkontaktní platby stojí i na dalších linkách. Poplatky, které si banky za platbu kartou od obchodníků účtují, se pohybují mezi jedním a třemi procenty. Od prosince se ale výrazně sníží, i v Česku totiž začne platit nová evropská regulace. ROPID přitom poměřuje tento poplatek s marží za prodej papírových jízdenek v trafikách, která se pohybuje kolem čtyř procent.

Banky nabízí dopravcům ve velkých městech chytré řešení, kdy systém sám vybere tarif, který je pro cestujícího nejvýhodnější – tak, jako je tomu například v Londýně. Cestující tak má zaručeno například to, že v souhrnu za celý den nikdy nezaplatí více, než jaký je denní tarif.

"Prognózy bank a vydavatelů karet v oblasti použití bezkontaktních platebních karet jsou velmi optimistické. Přesto máme za to, že zůstane nemalá skupina zákazníků, kteří budou i nadále vyhledávat klasický způsob odbavení, tedy papírové jízdenky. Minimálně v několika příštích letech," brzdí přílišný optimismus bank vedoucí oddělení marketingu plzeňského dopravního podniku Kateřina Fránová.

Zatím jen testování

Pražský dopravní podnik zatím možnosti bezkontaktních karet jen otestuje na lince 119 na pražské letiště. Poté by měla přijít na řadu tramvajová linka 22. Přesný harmonogram zatím není znám. O tom, že by bankovní karty v budoucnu nahradily karty Opencard, zatím vážně neuvažuje, i když banky a kartové společnosti s ním o tom už v minulosti několikrát jednaly. "Nyní se připravují jednání s O2," říká bez bližších podrobností mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Pražský dopravní podnik má nyní 546 kusů automatů na výdej jízdenek, z toho jen 28 automatů akceptuje platební karty (24 z nich i bezkontaktní).

Bezkontaktní platby v Česku dosáhly ve druhém čtvrtletí roku 2015 na další milník, kdy pouhým přiblížením k terminálu zaplatili lidé u obchodníků polovinu z celkových útrat kartou. Některou z karet vydaných tuzemskými bankami zaplatili lidé od dubna do června celkem 104,85 miliardy korun, z toho bezkontaktně 52,21 miliardy korun.

Bezkontaktní, MHD, karta

Autobusy na lince 381 mají na karoserii uvedeno, že v nich lze platit kartou.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru