České firmy se budou v Ázerbájdžánu podílet na stavbě nového města na umělém ostrově, na výstavbě dopravní infrastruktury nebo opraví česká letadla. Novinářům to během cesty prezidenta Miloše Zemana do Ázerbájdžánu řekli zástupci českých podnikatelů.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Do Ázerbájdžánu se Zemanem tradičně přiletěla početná podnikatelská delegace zastupující přes 50 firem. "Je potřeba říct, že Ázerbájdžán je pro nás nesmírně zajímavá země, společně s Kazachstánem je tady v regionu asi nejbohatší," řekl Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy. Pro české firmy je podle něj nejperspektivnější výstavba dopravní infrastruktury, dodávka lokomotiv, ale třeba i prodej klimatizací.

Zeman ve středu s prezidentem Ázerbájdžánu Ilhamem Alijevem zahájil česko-ázerbájdžánské podnikatelské fórum. Český prezident už v úterý vyzval Ázerbájdžán k investicím v Česku. Ve středu českým podnikatelům na fóru v žertu řekl, že ten z nich, který nebude při jeho cestě úspěšný, by měl v Baku spáchat sebevraždu.

Podpora podnikatelských aktivit je tradiční součástí Zemanových zahraničních cest, které nezřídka vedou do států s problematickou bilancí v oblasti lidských práv. Platí to i o Ázerbájdžánu, který v minulých dnech kvůli tvrdé kritice ze strany Evropského parlamentu pohrozil bojkotem styků s unijními institucemi včetně programu Východního partnerství.

Evropské nevládní organizace vyčítají bohaté jihokavkazské zemi nemilosrdné potlačování demokratické opozice, neoprávněné věznění kritiků režimu a omezování základních svobod. Baku výtky považuje za komplot podněcovaný sousední Arménií, s níž Ázerbájdžán vede vleklý spor o území Náhorního Karabachu.

S českým prezidentem do Ázerbájdžánu přicestoval například zástupce Aera Vodochody. "Naše společnost už nějakou dobu pracuje na zajištění generálních oprav (letounů) L-39, kterých má Ázerbájdžán v současné době 24," poznamenal ředitel firmy Ladislav Šimek. Podnik by rád do země dodal i stroje L-39 nové generace, které chce v blízké době uvést do výroby.

Projektem s výraznou českou stopou je i rekonstrukce železnice mezi Baku, Gruzií a Tureckem. "Je to železnice, která potřebuje výraznou modernizaci," poznamenala Alena Očková z HSBC Bank, která vede konsorcium sedmi bank podílejících se na financování projektu v hodnotě asi 500 milionů eur. V současné době začala druhá fáze stavby. "Generálním dodavatelem je Moravia Steel, která řídí celou výstavbu," řekla Očková.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Další z českých firem, které v Ázerbájdžánu podnikají, je PSJ. Ta se bude podílet na výstavbě nového města na umělém ostrově poblíž Baku. Společnost by měla postavit několik bytových domů za 400 milionů eur. Výstavba by podle Milana Věžníka z PSJ měla začít asi za půl roku a potrvá přibližně dva roky. Celý projekt stavby ostrova bude trvat zhruba 20 let. Zkomplikovat ho ale může pokles cen ropy, a tedy i příjmů Ázerbájdžánu.

Zástupci českého průmyslu připouští, že dramatický pokles cen ropy zanechal v Ázerbájdžánu podstatné stopy. Místní vláda tak musí oproti minulosti pečlivě každý projekt zvažovat a hledat priority. "Je riziko, že barel ropy může klesat až na 30, nebo dokonce 20 dolarů," řekl Hanák. Nevidí prý ale riziko, že by uzavřené smlouvy nebyly plněny a dodržovány.

Alijev podnikatele ujistil, že navzdory poklesu ceny ropy země má peníze na investice. Zmínil se o výstavbě nového plynovodu do Evropy nebo o novém severo-jižním dopravním koridoru a vyzval české firmy k účasti na jeho financování.

Zeman je v Ázerbájdžánu od úterý, zpět do Česka odletí ve čtvrtek. Ve středu se kromě podnikatelského fóra zúčastnil piety v Aleji hrdinů a poklonil se u hrobu bývalého ázerbájdžánského prezidenta a otce toho současného Gejdara Alijeva. Tento bývalý člen nejvyššího sovětského komunistického vedení a generál obávané tajné policie KGB ovládal ázerbájdžánský politický život přes třicet let.