Pražský tunel Blanka není předražený, ale zbytečně drahý. Týdeníku Euro to řekl Jiří Bělohlav, šéf společnosti Metrostav, pro kterou byla Blanka největší zakázkou v historii. Stavbu označil za "supertunel" a "Bentley mezi tunely".

Velmi velkorysý je podle něj například systém větrání. Problematický tunel, jehož stavbu zadala radnice vedená tehdejším primátorem Pavlem Bémem (ODS), stál 37 miliard korun, včetně napojení na Strahovský tunel 43 miliard korun.

K větrání v Blance slouží podle Bělohlava obrovská podzemní kaverna, do níž by se prý vešel několikrát Chrám svatého Víta.

"A v tunelu je vozovka vlastně mostem, pod nímž je velký prostor pro kabely a větrání," řekl Bělohlav. Tubus tunelu prý mohl být menší, kdyby se někdo rozhodl, že vzduch nepůjde pod mostem. "A to je jen jedna věc. Další je rozhodnutí o tom, jak budou vypadat vjezdy a kolik jich bude," podotkl.

Tunel měl podle původního záměru stát 17 miliard korun. Bělohlav ale míní, že je nemožné porovnávat toto číslo s konečnou cenou.

"Když k tomu připočítáme DPH, které za dobu stavby dvakrát vyskočilo, tak ze sedmnácti miliard máte jedenadvacet. Když se k tomu přičte technologie, výkupy pozemků a inženýrská činnost, valorizace a podobné položky, je to 29 miliard, což už není od těch 37 zase až tak daleko," uvedl.

Odmítá formulaci, že se stavební část prodražila. "To si někdo objednal a zaplatil to. My jsme neudělali méně ani více, než jsme měli zadáno," řekl.

Jedním z problémů, které muselo vedení Prahy v posledních měsících řešit, byla výměna navlhlých kabelů v tunelu. Podle Bělohlava žádný tunel není suchý, mimo jiné je v něm kondenzovaná voda.

"Prostory, v nichž jsou vedeny kabely jsou nevětratelné. A tak se podivuji, že takové skvělé firmy, jako jsou ČKD DIZ, AŽD a Eltodo, které i s námi dělaly desítky tunelů, tam natáhnou kabel, který nevyhovuje. Nevím, proč se tak stalo, ale nikde jinde jsme se s ničím podobným nesetkali," dodal Bělohlav.

Řidičům se tunel otevře v sobotu 19. září po 15.00, slavnostní zahájení provozu bude o hodinu dříve.

Šestikilometrový tunelový komplex, který je součástí městského okruhu, měl původně řidičům sloužit už v roce 2011. Vedení města ale otevření několikrát odsunulo. Stavbu od začátku provází řada problémů - od soudních pří přes prodražování až po propady půdy.

Šéf Metrostavu nepřipouští, že soud firmu v kauze Rath odsoudí

Šéf stavební společnosti Metrostav Jiří Bělohlav nepřipouští možnost, že soud firmu odsoudí v korupčních kauzách, v níž je stíhána. Řekl to týdeníku Euro. Ve druhé větvi kauzy bývalého poslance a středočeského hejtmana Davida Ratha (dříve ČSSD) je obviněn mimo jiné manažer Metrostavu Pavel Pilát.

Případ se týká manipulace veřejných zakázek Středočeského kraje a krajských nemocnic. Obvinění podle vyšetřovatelů požadovali úplatky za 66,4 milionu korun, z toho převzali 3,4 milionu Kč.

"Nevěřím, že Pilát udělal něco, co je v příkrém rozporu s tím, jak se má manažer chovat," řekl Bělohlav. Situace je podle něj nepříjemná, ale není prý možné uskutečnit nějaký obchod, aniž zástupce firmy potká svého obchodního partnera. "Že se ho nezeptám, co chce, že si ho nevyslechnu. A to proto, aby se náhodou neřeklo něco, co se nemá říkat," podotkl.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Metrostav je v Rathově kauze obviněn od roku 2013. Firma už dříve obvinění odmítla. Případ se týká rekonstrukcí či výstavby pavilonů nemocnic v Kladně, Mladé Boleslavi a Kolíně a dodávky sanitek pro středočeskou záchrannou službu. Celkem šlo o zakázky za více než 700 milionů korun.

S obviněním a nadcházejícím soudem prý Metrostav nemá problémy u soukromých firem, horší je situace u bank. "Ptají se. Je to nepříjemná situace, ale my nemáme, jak se tomu bránit. Jsme pod neustálým tlakem. Nejsme ničím jiní než ti ostatní, jen jsme na trhu dlouho," dodal Bělohlav.