Téměř polovina (47 procent) prodejců, které ve druhém čtvrtletí kontrolovala Česká obchodní inspekce, oklamala zákazníky při slevových akcích.

Inspekce za to obchodníkům udělila pokuty za tři miliony korun. V tiskové zprávě o tom v pondělí informovala ČOI. Podle ní se prodejci dopouštějí chyb zejména na začátku slevových akcí, kdy ceny chybí nebo je nesprávně účtují.

ČOI podobné kontroly provádí opakovaně. V prvním čtvrtletí bylo kontrol o třetinu více, počet hříšníků byl přitom nižší (40 procent).

Obchodníci nejčastěji špatně informují o ceně. Více než čtvrtina prodejců neuvedla konečnou cenu, ale cenu před slevou. Dalším nejčastějším prohřeškem je porušení zásad poctivosti při prodeji, nedodržení informačních povinnosti či zakázané užívání nekalých obchodních praktik.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Při kontrolních akcích inspektoři zakázali prodej zboží za více než 620 000 korun. Obchodníci rovněž nesmí používat 24 měřidel, která neodpovídají předpisům.

Kontroloři se od dubna do června vypravili na 1049 kontrolních akcí. Kromě vlastních poznatků využívají i četné podněty spotřebitelů, kteří poukazují na nesprávné účtování zlevněného zboží nebo zboží nabízené za akční cenu.

V některých případech se však kontrolou prokáže, že spotřebitel nemá na slevu nárok, neboť si nepřečetl pozorně podmínky slevové akce. Jde například o to, že nižší cena platí při nákupu většího množství než jeden kus nebo že je sleva poskytnuta po předložení zákaznické karty.

Prokázat konkrétní nedostatky, na něž zákazníci upozorňují, je ale podle ČOI mnohdy obtížné, protože zejména obchodní řetězce mění slevové akce každý týden, některé vyhlašují pouze na dva dny.