Od pondělí mohou čtenáři iHNed.cz rozhodnout, která firma a která osobnost získají ocenění v soutěži odpovědného podnikání TOP Odpovědná firma 2016. Startuje hlasování o ceny veřejnosti v této soutěži, která již 13. rokem oceňuje firmy a osobnosti, jež podnikají v Česku férově a přichází v tomto směru se zajímavými projekty.

Lidé mohou hlasovat prostřednictvím on-line formulářů v kategorii Top odpovědný leader, kde oceňují výrazné osobnosti férového přístupu k podnikání, a Top odpovědná firma – cena veřejnosti, vydavatelství Economia, jež je partnerem soutěže. 

Inovovaný koncept nejprestižnějších cen za trvale udržitelné podnikání v Česku přilákal desítky firem, které do nominační fáze přihlásily už více než stovku projektů. Hlasovat se může až do konce září. 

„Máme radost, že smysluplné projekty a zapojení do všech oblastí odpovědného podnikání můžeme sledovat u stále většího počtu firem. Prostřednictvím cen TOP Odpovědná firma chceme akcentovat význam udržitelného byznysu v České republice, podpořit jeho další rozvoj a ocenit lídry v dané oblasti. V tomto záměru nám pomáhají také tipy veřejnosti, která se do udělování ceny každoročně s velkou chutí zapojuje a přináší nám tak svůj osobitý pohled na aktivity jednotlivých firem,“ říká Pavlína Kalousová, předsedkyně platformy Byznys pro společnost, jež ocenění TOP Odpovědná firma pořádá.

Tato cena je otevřena pro malé i velké firmy, které své programy nastavují na základě aktuálních společenských potřeb, mají profesionální přístup, sledují dopady své činnosti a jsou inovativními lídry v této oblasti.

Zároveň, jako každoročně, může veřejnost nominovat přední osobnost, jež se významně zasloužila o rozvoj odpovědného podnikání, a to v ceně Top odpovědný leader 2016. V minulých ročnících byli oceněni zejména přední manažeři a majitelé odpovědných firem.

Slavnostní předání ocenění se uskuteční na galavečeru v pražské La Fabrice 19. října. 

Jednotlivé přihlášky firem v kategoriích, jakými jsou například společensky odpovědná velká i malá firma či ocenění za rozvoj diverzity nebo pracoviště budoucnosti, v průběhu srpna dostaly na stůl čtyři desítky hodnotitelů. Právě nezávislí porotci – zástupci podnikatelské sféry i osobnosti z neziskového sektoru, experti na CSR či zástupci významných institucí, úřadů a médií – jsou již řadu let garancí objektivity a váhy značky TOP Odpovědná firma.  

Oceněn byl Siemens za zaměstnávání lidí bez domova

Loni se do soutěže přihlásilo rekordních 119 projektů a firem. Mezi nejúspěšnější firmy loňského ročníku patří Plzeňský Prazdroj a Skanska, které kromě zlaté úrovně získaly ocenění za dlouhodobý přínos k rozvoji odpovědného podnikání v Česku. „Věříme, že v našem podnikání budeme úspěšní pouze tehdy, pokud budeme budovat dobré vztahy s ostatními, účinně využívat přírodní zdroje a naplňovat očekávání našich partnerů, spotřebitelů a obyvatel regionů, ve kterých působíme. Proto nás velice těší ocenění TOP Odpovědná firma, které je zároveň odměnou i pro naše zaměstnance,“ říká k loňskému úspěchu Drahomíra Mandíková z Plzeňského Prazdroje.  

Zlatem byl oceněn například projekt společnosti Siemens, který dává práci lidem bez domova, skupina firem za reportování o společenské odpovědnosti, tedy způsob a otevřenost, s jakou o svých aktivitách a dopadech svého podnikání informují veřejnost. Firmě Heineken se dostalo uznání za dlouhodobou práci v oblasti úspor a ochrany vody, GE Money Bank za to, jak koncepčně podporuje otevřené prostředí na pracovišti a vychází vstříc odlišným potřebám svých zaměstnanců.

„Právě diverzita, tedy podpora různorodosti v práci bez ohledu na věk, pohlaví či zdravotní stav, byla jedním ze silných motivů letošního ročníku a je zjevné, že toto téma mezi českými zaměstnavateli velmi rezonuje," uvedla Pavlína Kalousová. Platforma Byznys pro společnost v rámci TOP odpovědná firma také vůbec poprvé představila výsledky Indexu zastoupení žen ve vedení tuzemských podniků, titul Firma vstřícná k ženám ve vedení si premiérově odnesla společnost Madeta.

Češi chtějí hlavně ochranu životního prostředí

Od podniků, které působí v Česku, lidé očekávají v oblasti společenské odpovědnosti především aktivity ve sféře ochrany životního prostředí. Češi chtějí, aby firmy chránily přírodu a snižovaly dopady svého podnikání na životní prostředí. Mezi další nejdůležitější témata patří dlouhodobě pravdivá komunikace se zákazníky a zajištění bezpečnosti zaměstnanců. 

Vyplynulo to z průzkumu CSR Research 2014, jejž loni v listopadu dokončila agentura Ipsos. Přestože se proměňuje obsah očekávání, samotné téma společenské odpovědnosti firem zůstává důležité při nákupu pro 71 procent veřejnosti a v zaměstnání pro 85 procent ekonomicky aktivních lidí. "Důraz na životní prostředí a aktivity CSR, které s tím souvisejí, je již velmi podobný v západní či severní Evropě i u nás," podotýká ředitel výzkumu a komunikace Ipsosu Tomáš Macků. 

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru